– Det nytter for eksempel ikke at det er et steike godt sykehus i Vesterålen, om det i fremtiden ikke er arbeidsplasser i de omkringliggende strøk, sa strategidirektør Unni Gifstad etter referansegruppemøtet om hadselfjordkryssingen.

– Det nytter heller ikke om man er fryktelig gode på skole, om man ikke klarer å tiltrekke seg ungdommer til elevplassene. Jeg vil komme med en sterk oppfordring til kommunene i Lofoten og i Vesterålen om å samle seg. Regionrådene må ta føringen. Her må man kunne slå fast at: «Ja, vel – kanskje ble det ikke mitt optimale ønske denne gangen, men til sammen blir dette bra», sier Gifstad til VA.

Leter virkninger

Vegvesenets strategidirektør viser enda en gang til ringvirkningene av å knytte regionene sammen.

– Det viser all forskning. Og hva er alternativet til å i stedet for å tenke regioner som helhet bare fokuserer på egen kommune? Jo, det er at folk flytter ut av alle andre kommuner enn din kommune. Til slutt flytter de ut av din kommune også, mener Unni Gifstad.

Henger sammen

Strategidirektøren sa under møtet om hadselfjordkryssingen før helgen at et tilsvarende prosjekt for eksempelvis å forkorte kjørelengden mellom Kirkenes og Alta ville vært uaktuelt, fordi de samfunnsmessige virkningene av det ville være relativt små sammenlignet med det man tror om å knytte sammen Vesterålen og Lofoten.

– Dette kan vi

Unni Gifstad påpeker overfor avisen på at veivesenet har stor aktivitet hva gjelder større veiprosjekter over hele Nord-Norge. Det bygges tunneler som er blant verdens mest moderne.

– Vi har den tekniske kompetansen. Dette kan vi. Vi er imidlertid avhengige av innspill fra aktører utenfra når det gjelder hvordan samfunnet skal utvikle seg.

– Dere har en jobb å gjøre, sier Gifstad, med adresse til både næringsliv, politikere og fagfolk ute i kommunene.

Vegvesenet hadde invitert mer enn 100 til møtet i Hadsel før helgen. Det var imidlertid bare rundt 15 som møtte. Gifstad selv mente det kunne være tilfeldigheter, samt at møtet var lagt uheldig nært jul som kunne være forklaring.

– Må unne hverandre noe

VA spurte hadselrådmann Ola Morten Teigen om det ikke like gjerne kunne være at dårlig selvtillit i «distrikts-regioner» som Vesterålen og Lofoten, som gjør at man ikke helt tror på Hadselfjordtunnelen. Og at oppmøtet fra eksempelvis næringslivet derfor var lavt?

– For det første mener jeg vi i hele regionen må bli bedre til å unne hverandre noe. Om Sortland vinner, vil det dryppe på oss andre også. Det samme gjelder for Svolvær. I dette møtet kunne det høres som man fra Vestvågøy er redde for at Svolvær skal bli for store, og at de dermed taper kampen, sier Teigen.

– Poenget er at Vestvågøy vinner dersom Svolvær blir større.

– Når det gjelder selvtilliten til byområdene Bodø og Narvik, så kan det hende man har større selvtillit i forhold til å kreve veiprosjekter der. Men her i regionene produseres mat i store mengder, og opplevelser.

– Jeg mener storsamfunnet bør kunne stille opp og ta tak for å bidra til at man kan gi rom for bedre reiseopplevelser og infrastruktur i Vesterålen og Lofoten, sier hadselrådmannen.

Han er spent på hva Statens vegvesens endelige konklusjon blir når det gjelder fremtidig fjordkryssing.

Vinner: Hadsel vinner på at Sortland vokser. Det samme gjelder Vestvågøy i forhold til Vågan. Vi må bli flinkere til å unne hverandre vekst, mener hadselrådmann Ola Morten Teigen.