Flyktig kjærlighet

VOL tester: Det er ikke alltid at storesøstra er det mest spennende familiemedlemmet.
Tekniske data:

Antall seter: 4

Motor: 15/30kW vannavkjølt

Bremser: Hydraulisk system med energioppsamling, ABS

Batteri: 22 kWh Lithium – ion

Ladetid: 8 timer

Toppfart: 110 km/t

Rekkevidde: 130 km

Stigningsevne: 20 %

voltest

Nettstedet Grønn Bil viser i sin oversikt til at det i hele Nordland er registrert kun 12 elbiler per september 2010. I Vesterålen finnes det ikke en eneste en. Som vesterålingene nå vet: Elbilene i Vesterålen er fortsatt kun på korte besøk.

Kjeeedelig!

Sist gang vi prøvde en slik bil var da Nordland fylkeskommune lånte oss sin Fiat Fiorino. Vi hadde ikke mye å utsette på kjøreegenskapene. Bilen var imidlertid skummelt treg, og vi må være ærlige å si at den hadde sjarm på linje med en stabel med lecablokker.

Denne uka hadde bedriften Xpartner på Børøya i samarbeid med Norkontor og Umoe iTet et opplegg som skulle bedrifter, privatpersoner og offentlige myndigheter til å investere i teknisk utstyr, kontormøbler og IT-løsninger.

Sjarmoppvisning

Grunnen til at VOL var tilstede var imidlertid ene og alene informasjon om at Umoe iTet hadde med seg en liten firmabil ved navn Fiat e500. Den lille italieneren er et sjarmerende design-ikon.

Fiat 500 ble lansert første gang for mer enn 50 år siden, og hadde et heftig utseende den gang. Siden den gangen har mye skjedd på bilfronten, og Fiat har slitt med å henge med i svingene. De siste årene har imidlertid Fiat igjen blitt kult, og blant de kuleste cafèbilene de siste to årene har utvilsomt den nye 500 så definitivt vært. Sjekk motebladene, om du er i tvil. Artikkelen fortsetter under videoen:

Kommers og miljø

Avdelingsdirektør Ola Sandness hos Umoe iTet i Harstad innrømmer at den snertne Fiaten ikke er spesielt billig i innkjøp. Firmaet leaser kjøretøyet for mellom seks og sju tusen kroner i måneden. Sandness mener kostnadene totalt muligens er høyere enn for en tilsvarende bensinbil. Bakgrunnen for bilvalget er både kommers og miljø.

- Vi tar inn over oss at vi står overfor menneskeskapte klimaendringer, og Umoe iTet er et ”grønt” firma. Bilen fungerer utmerket til vårt bruk. Den er morsom å kjøre, vi har aldri gått tom for strøm, og kjøretøyet bidrar til å senke vårt CO2-utslipp. Når volumet av produksjonen øker, så vil også prisene falle, konkluderer han. At firmaet får oppmerksomhet for bilvalget legger Sandness ikke skjul på.

Stor nok

Tilbake til kjøreopplevelsen: VOL fikk bare få kilometer bak rattet i det snerte kjøretøyet. Bilen er en drøm å se på, og kjøreopplevelsen i cockpiten var fabelaktig. Tidligere på dagen hadde lange karer på 187 centimeter og 195 centimeter kjørt bilen, og hevdet å ikke ha problemer med plass. Med vår kroppsbygning føltes bilen om ikke romslig, så mer enn stor nok.

E500 føltes akkurat så kjapp som nødvendig, og cruisefarten var grei nok. Med økonomiprogrammet innstilt vil nok mange reagere på farten oppover de bratteste bakkene, men det blir smårusk i den store sammenhengen.

Skulle vært vår

Vår konklusjon blir utvilsomt for første gang et rungende JA til elbil. For dette var for vår del ikke først og fremst en elbil, men en lekkerbisken av en liten bybil. Det skulle forundre oss mye om ikke mange flere enn oss ser sjarmen i denne. Bare så synd den ikke er vår.

Her er bildeserien:

VOL TESTER: Her vil du kunne lese om ting vi tester. Det vil spenne fra bilbransjens nyeste glis til mopeder av klassisk årgang og geniale akebrett, treningsapparat og husholdningsprodukter. Tips oss om hva du vil lese om.

Utforsk tema:

VOLs debattregler:

1. Debatt på VOL forhåndsredigeres ikke.
2. Trakassering, trusler eller hatske meldinger blir slettet.
3. Forøvrig oppfordrer vi til en saklig og respektfull tone i debatten.

voltest