Heder og hyllest / Hadsel Næringsforening
Gå til

– Vi må tørre å være entusiastiske

Når Hadsel Næringsforening hyrer inn MGP-general Per Sundnes for å være konferansier og bidragsyter under årets utgave av «Heder og hyllest», så får de akkurat som bestilt.

– Vi er alt for lite flinke til å heie på hverandre, til å dra nytte av hverandres erfaringer og til å «bytte» kompetanse bedrift­ene imellom. Vi må tørre å skape entusiasme og engasje­ment for å få ting til å skje såvel som i lokalsamfunn som i bedrifter. Er det noe som er helt sikkert, så er det at det aldri blir nok heder og hyllest i næringslivet.

Ordene tilhører Per Sundnes (54). For bodøværingen står engasjement og entusiasme i sentrum av alt han gjør. I tillegg til å være landskjent som MGP-generalen som klarte å revitalisere Melodi Grand Prix gjennom å engasjere en hel nasjon, er Sundnes en erfaren taler som snakker varmt om det å ha troen på det man gjør – og å klare å få andre med seg og dra i samme retning.

Merker endring etter COVID-19

Sundnes trekker frem behovet for å skape gode og trygge arenaer for erfaringsdeling og utveksling, og hvordan dette har blitt ytterligere forsterket etter korona-pandemien som har preget verden og nasjonen siden mars.

– Jeg merker at viljen til å dele både erfaringer, men også tankegang, strategier og andre ting som tidligere ble ansett for «bedriftshemmeligheter» er langt større nå enn den var før koronaen rammet, forteller Sundnes.


Lover feelgood-stemning

Sammen med Sundnes stiller «Børning»-regissør Hallvard Bræin og styreleder for alpin-VM 2027, Erik Plener for å sette engasjement, entusiasme, delingsvilje og kompetansedeling øverst på dagsordenen under arrangementet.

– Dette kommer til å bli en festaften fylt av masse relevant innhold, toppet med en solid dose feelgood-stemning, lover leder i Hadsel Nærings­forening, Toni Gjessing.

Målsettingen til Gjessing er at «Heder og hyllest» blir en selvskreven tradisjon og en viktig møteplass for næringslivet.

– Vi ønsker at dette skal være en kveld bedriftene tar med de ansatte og at de drar hjem proppfulle av inspirasjon og motivasjon når de tar helg!

Attraktiv arena

– Helt fra arrangementet «Herlig høst» i 2018 har vi hatt et ønske om å skape en verdi­full, langsiktig arena der både små og store bedrifter ønsker å være til stede, i tillegg til at vi skal være attraktive for politi­kere og øvrige beslut­nings­­takere i regionen. Vårt inntrykk etter fjorårets arr­ange­ment er at vi er godt i gang i forhold til å få etablert denne møte­plassen, der erfa­rings­­utveks­ling, inspi­rasjon og nettverks­bygging mellom bedriftene som deltar står høyt på vår ønskeliste over effekt fra arrangementet, forteller Gjessing.

POPULÆRT: Heder og hyllest samlet drøyt 80 tilhørere til fjorårets arrangement. I år er håpet å toppe det tallet, til tross for koronapandemien. –Vi følger alle retningslinjer fra myndighetene, og tar smittebegrensning svært alvorlig, forteller Toni Gjessing i Hadsel Næringsforening. 

Sjekk ut hvem som ble tildelt den aller første «Årets servicepris» fra Hadsel Næringsforening

At Hadsel Næringsforening og arrangementskomitéen for «Heder og hyllest» tar mål av seg å bidra til å skape engasjement og entusiasme for og rundt regionens næringsliv, viser årets program tydelig. Med talere som er kjent for å møte motbør i sine prosjekter, men samtidig lykkes med det de holder på med, burde forholdene for stormende jubel og stor inspirasjon absolutt være til stede.

Henter «Børning»-regissør

Hallvard Bræin (54) er mannen med idéen til «Børning»-filmene, der den tredje filmen har premiere 14. oktober. Bræin har bidratt i en lang rekke norske dokumentarer og spillefilmer, og er sikker i sin sak:

PÅGANGSMOT: Hallvard Bræin er mannen bak suksessen med «Børning»-filmene, der den tredje filmen har premiere den 14. oktober. Bræin har erfart at engasjement skaper positiv friksjon som kan bidra til å få ting til å skje i et prosjekt. Bræin skal snakke om sine erfaringer på årets «Heder og hyllest». 

– Engasjement er en av de aller viktigste ingrediensene når man ønsker å få ting til å skje. Jeg har vært på mang en innspilling der ting har «gått på skinner», og de filmene blir ofte dårlige filmer! Man trenger litt friksjon for å være skjerpet, det handler i veldig stor grad om å klare å bruke denne motstanden som et redskap for å skape den entusiasmen og engasjement et prosjekt fortjener, forteller Bræin.

Stolt av taler-rekka

– I planleggingen av årets arrangement er det ikke tvil om at vi har blitt påvirket av den pågående situasjonen i samfunnet, og det bærer selvsagt lista over talere preg av. Vi har landet på å invitere talere som har klart å skape entusiasme og engasjement der mange har vært skeptiske til hva som kunne oppnås. Både Per Sundnes, «Børning»-regissør Hallvard Bræin og styreleder i Alpin-VM 20207 i Narvik, Erik Plener har klart akkurat dette, og derfor er vi utrolig stolte over å ha klart å få de til å komme til oss.

SE OGSÅ: Heder og hyllest 2020 på Facebook

– Jeg tror de som kommer blir overrasket over hvor relevant erfaringene disse deler er for næringslivet. Om man lager en film eller et idrettsarrange­ment, så handler det om å bygge et lag og en kultur for å lykkes og til syvende og sist er vi alle avhengig av å bygge et produkt som folk vil ha, uttaler Toni Gjessing.

Prisutdeling

Under høstens arrangement, som går av stabelen den 23. oktober, kommer mye også til å handle om å løfte frem de bedriftene som gjør en ekstra innsats.

ÅRETS BEDRIFT 2019: Trollfjord Bredbånd stakk av med prisen «Årets bedrift» under «Heder og hyllest» 2019. Hvem som mottar den gjeve juryprisen i 2020 blir avslørt under årets arrangement i Hurtigrutens hus. 

– Det skal deles ut to priser under «Heder og hyllest» der «Årets servicepris» er en høythengende nominasjons­pris, og «Årets bedrift» som er en jurypris. Dette er priser som vi håper bedriftene ønsker å strekke seg etter, avslutter Gjessing.

ØNSKER DU Å DELTA? Meld deg på her!

Innholdet i denne artikkelen er ikke produsert av Vesterålen Onlines redaksjon, men av Vesterålen Onlines markedsavdeling.

Vesterålen Online er opptatt av et tydelig skille mellom redaksjonelt og kommersielt innhold. Om du opplever at denne eller andre annonser på vol.no/ er utydelig merket, gi oss gjerne beskjed på e-post.