– Eldar (Karlsen) er ungkaren på evig jakt, nærmest selverklært stereotypisk ungkar. Knut (Bakke) bor på Innlandet og er alenepappa, og får ikke akkurat gått ut så mye. Jeg har to små barn, og er veldig travel, med fullt opplegg. Da blir turen en avkobling. Så man går og gleder seg 362 dager i året, sier Michael Torød. Han er i hverdagen i Tromsø kamuflert som en kontorist. Men tatoveringene og rockeplakaten på veggen forteller en annen historie. For under 8-4-overflaten, med to barn og rådgiverjobb, er Torød en rocker i hjertet. Og en ganske fjollete kar. Disse sidene får han utløp for på det som har blitt en årlig tur, en guttetur til festivalen Fæsterålen på Sortland.

– Fæsterålenturen er først og fremst en prompefyllatur med campingvogn, er Torøds egen beskrivelse.

Martin Meisterlin, promosjef i Fæsterålen, synes at det er utrolig kult at de kommer så langt for Fæsterålen. – Man blir jo bare ydmyk av det. Samtidig gjør vi jo dette fordi at vi ser at det skaper god stemning og at folk koser seg, sier han.

Eldar Karlsen er den som tar aller flest humoristiske bilder av de tre. Foto: Privat

Loveshack for alltid

Det var et av Torøds favorittband som brakte dem til Fæsterålen for første gang, på den første festivalen i 2016.

– Det starta egentlig med at jeg, mens jeg var student, hørte Loveshack for første gang. Siden har jeg vært fan. Da de sto på settlisten til Fæsterålen, måtte jeg dra. Så kom de tilbake, og da gjorde vi det også, sier Torød. Han håper festivalen aldri slutter å booke dette bandet. Så lenge de booker dem, vil han komme, lover tromsøværingen. Han gleder seg også over andre band på programmet i år.

– Jeg digger at de har 90-tallsband, de bandene vi hørte på da vi var unge. Jeg mener, Snap! Likevel er konsertene mest av alt en bonus. Vi ler og promper fra turen starter til vi er hjemme igjen. Returen er egentlig verst, sier han.

Det er festivalens uhøytidelige preg karene nok liker aller best. Fæsterålen omtaler seg selv som en «peise glad» festival, har en mann i sydvest som logo og deltakerne kommer inn på festivalområdet gjennom kjeften til en kjempetorsk.

Skryter av Sortland

På Roskilde-festivalen i Danmark er de kjent for «den oransje følelsen». Den der udefinerbare følelsen av lykke som siger inn etter to daiquirislush, et bad i plaskebassenget i campen til en svensk vennegjeng eller den tilfeldige samtalen med en vestlending i vannkøen. På Sortland under Fæsterålen er det også en slik følelse, mener Torød.

– Fæsterålen er ikke noen rølpefestival, det hadde vi ikke giddi. Det er god stemning, bare smil over hele linja.

Dugnadsånden rundt festivalen er med på å sikre den stemninga.

– Jeg syns de er så flinke på Sortland til å få med hele kommunen. Det skjer ting på dagtid, alle er med og bidrar. De har virkelig fått det til med markedsføringa av festivalen, det syns jeg er imponerende.

– Fæsterålenturen er først og fremst en prompefyllatur med campingvogn, er Michael Torøds beskrivelse. Her er han og Knut Bakke utenfor den nevnte campingvogna. Foto: Privat

Meisterlin poengterer at det er publikum som lager den gode stemningen som gjør at folk ønsker å komme tilbake. Dette fikk de bekreftet da de tidligere i sommer etterspurte måter å beskrive følelsen av Fæsterålen på.

– Der var det en som skrev «Følelsen av å bli integrert selv om du ikke kommer fra Vesterålen». Det er viser bare den rausheten, takknemligheten og den gode stemningen som er blant folk, konstaterer Meisterlin.

– Rock må spilles om natta

Mest av alt liker Torøds indre rocker at sortlendingene ikke klager over tapt nattesøvn.

– Når det skal arrangeres festival her, for eksempel Bukta eller Døgnvill, begynner naboene allerede mange måneder i forveien å klage på bråk. Sånn er det ikke på Sortland, folk der skjønner at rock må skje etter midnatt. Så der holder de på til utpå natta.

Vil gi noe tilbake

Eldar, Knut og Michael begynner alt lenge i forveien med å legge ut poster og bilder i sosiale medier. Under festivalen står de for en stor andel av bildene som legges ut. Gjerne iført fjollete kostymer eller med grimaser.

– Ingen av oss tar oss selv så høytidelig. Da er det ekstra gøy å legge ut bilder. De fortjener den promoteringa, syns jeg. Det er en utrolig bra festival, sier Torød.

Trekløveret fra Tromsø har gjort seg bemerket hos ledelsen i Fæsterålen i flere år.

– De vant jo en youtube-konkurranse vi hadde i fjor og de legger ut mye bilder på sosiale medier som vi har delt videre. De er med på å gjøre oss mer synlig, sier han.

Knut, Eldar og Michael fjoller mye på Fæsterålenturen. Foto: Privat

Promosjefen sier at selv om festivalen spiller mye på det vesterålske, kommer det mye folk fra utenfor regionen også.

– Rundt 10 prosent av billettkjøpene er gjort i Troms. Det kommer mye folk fra Bodø også, men det er egentlig ikke så rart. Det vesterålske representerer resten av Nord-Norge også, med sydvester, fiske og slikt.