Det sier Solvoll, som jobber ved Universitetet i Bodø, til Lofotposten. Mange har merket seg at konklusjonen fra Avinor om eventuell ny flyplass på Gimsøy har tatt tid.

- Avinor ønsker å ha en god dokumentasjon på den værmessige tilgjengeligheten til dette prosjektet. Det krever målinger over lengre tid. Kravet er en værmessig regularitet på minst 98 prosent. Slik jeg har tolket de signalene som er kommet er været et problem, sier han til avisen.

Sikker på endringer

Gisle Solvoll er krystallklar på at det vil komme en endring i flyplasstrukturen i Lofoten, og sier dermed indirekte at det nok  vil skje i Vesterålen også.

- Et sentralt premiss for de alternativene som er aktuelle for Lofoten er hva som besluttes vedrørende Hadselfjordtunnelen. Dersom den blir bygd, vil en utredning av Hadselsand som en mulig lokasjon for en felles lufthavn for Lofoten og Vesterålen (unntatt Andenes) være svært interessant. Det skal bli interessant å følge den politiske håndteringen av dette fremover, sier Gisle Solvoll, til avisen.

- Jeg er enig med Gisle Solvoll i at det ligger et svært stort potensiale for Lofoten og Vesterålen med tunnel under Hadselfjorden og flyplass på Hadselsand, sier ordfører i Hadsel Siv Aasvik (Ap).

Ennå usikkert

- Det er vanskelig å tyde hva som blir endelig konklusjon med hensyn til Gimsøy. Men jeg mener at tiden jobber med oss i denne sammenheng.

- Det er viktig at utredningen om Hadselfjordtunnelen nå får sin fortgang, slik at vi kan vise potensialet den gir for både veg og lufttrafikk,  i god tid før Nasjonal transportplan skal behandles på Stortinget neste vår, sier Aasvik.

- Fra politisk ledelse fortsetter vi vårt arbeid for å få fortgang i arbeidet på regionalt og nasjonalt plan for Hadselfjordtunnelen, sier ordføreren til VA.

Hadsel Venstres Arne Ivar Mikalsen har i mange år vært en ivrig forkjemper for bedre flytilbud.

Unormalt nært

Overfor VOL medgir han at det ser svært mørkt ut for en eventuell utbygging av flyplassen på Stokmarknes. Selv er han ikke så lei seg for det. Mikalsen ser muligheten for et helt nytt samferdselsmønster i Lofoten og Vesterålen.

- Det er ikke normalt å ha åtte minutter kjørevei til nærmeste flyplass. Både rundt Gardemoen og Værnes er det helt vanlig å ha en times reiseveg til flyplassen, sier han.

- Samtidig er det så langt både til Evenes og Andenes at det går bort for mye tid i kjøring, selv med utbedring av veiene, til at disse flyplassene egner seg til for eksempel pasientreiser og forretningsreiser, mener Mikalsen.

- Jeg tror ikke at Stokmarknes blir bygget ut. Men dersom  det kommer et positivt vedtak som legger til rette for Hadselfjordtunnelen blir det svært interessant å diskutere flyplasstrukturen for regionen, sier han.

- Jeg skjønner godt at Avinor bruker mye tid på vindmålinger på Gimsøya. Det er svært viktig med god regularitet, at flyene ikke blir stående på grunn av vind og tåke.

Vil være lønnsomt

Arne Ivar Mikalsen mener at det er lett å «regne hjem» en tunnel under Hadselfjorden. Det vil spare storsamfunnet for store subsidier, penger brukt på blant annet ferge, og etter hans mening for mange flyplasser på et for lite område.

- Dersom man ikke mener at Gimsøy egner seg, må Avinor også vurdere Hadselsand. Det er et område som ligger innenfor en times kjøring fra veldig mange i Lofoten og Vesterålen, selvfølgelig forutsatt bygging av Hadselfjordtunnelen. Men uten tunnel er det selvsagt bare å glemme ny flyplass, mener venstrepolitikeren.