I høst sendte NAV-kontoret i Øksnes avgårde en anmeldelse til politiet. Anmeldelsen gjaldt trusler framsatt mot kontoret i sosiale medier. Det er sjelden kost med slike saker, ifølge NAV Øksnes-leder Leif Henriksen.

– Det er folk i en vanskelig situasjon som gjør sånne ting. Stort sett er det veldig trivelige folk som kommer på kontorene, men vi har noen som kan være veldig utfordrende. Det er trasig for dem det gjelder. Vi har nulltoleranse for alle typer trusler, enten de kommer på sosiale medier, eller verbalt, sier han.

Selv om vedkommende nok ikke hadde planer om å sette trulsene ut i livet, må NAV ta dem på alvor, forklarer Henriksen. Det gjør også politiet. Slike saker har de ikke ofte i Øksnes.

– Neida, vi har hatt ett sånt tilfelle i år. Men tidligere har Øksnes sosialkontor brent ned av en bruker. Det setter i gang tanker hos folk, og gjør at vi velger å ha nulltoleranse for alle typer trusler, sier Henriksen.

Også i Sortland

Espen Bjørnsund Gundersen er NAV-leder på Sortland. Han forteller at det har vært en anmeldelse etter en situasjon på kontoret i blåbyen.

– Nulltoleranse for vold og trusler betyr at vi anmelder alt som oppfattes som en trussel. Alvorlighetsgraden varierer. Vi har hatt én anmeldelse i år etter en verbal trussel framsatt over telefon, sier Bjørnsund Gundersen som tidligere har vært assisterende rådmann i Hadsel.

Han forteller at det ikke har vært mange hendelser. Det tror han – Jeg tror det handler om at de ansatte har blitt såpass erfarne og kursa i hvordan de demper atferden til dem man ser kan bli utagerende. De tar tak i det før det blir et problem.

Ingen i år

I Bø har de ikke hatt noen situasjoner i år som er så alvorlige at de har måttet koble inn politiet.

– De fleste er hyggelige folk. Vi har ikke opplevd situasjoner med trusler vi har anmeldt. Men vi opplever verbale situasjoner, og har et avvikssystem vi melder i, sier NAV Bø-leder Gøril Johnsen.

I Hadsel har de hatt situasjoner, men ingen i år hvor politiet måtte kobles inn.

– Vi har hatt situasjoner, kanskje flere i 2016 enn hittil i år. I hvert fall i to av tilfellene i fjor måtte vi enten anmelde eller tilkalle politiet. I år har vi ikke hatt noen hvor det var behov for det, sier leder Jonny Karoliniussen i NAV Hadsel. Han legger til at de i år likevel har hatt én situsjon med en fysisk tilstedeværelse som resulterte i en uønsket situasjon.

Heller ikke i Andøy har det oppstått situasjoner.

– Det er svært sjelden vi opplever vold og trusler ved vårt lokale NAV-kontor. Hittil i år har vi hatt én hendelse, sier NAV-leder i Andøy Hanne M. Jacobsen.

66 i Nordland

Antall rapporterte tilfeller av vold eller trusler ved NAV-kontorer i Nordland hittil i år, er 66. I hele fjor var det 69.

– NAV har som nevnt stor fokus på dette og vi opplever derfor at flere rapporterer hendelsene når de skjer, sier kommunikasjonsrådgiver Finn Kaarby i NAV Nordland.

I Lødingen, en av de nærmeste nabokommunene til vesterålskommunene, har de heller ikke hatt noen alvorlige hendelser i år.

– Vi forberedte oss på en slik sak i år. Da hadde vi en bruker som vi ikke kjente, med en del bagasje. Vi ble veldig usikre. Da har vi en del prosedyrer, sier NAV Lødingen-leder Tine Bjugg.

Mer åpenhet

NAV nasjonalt har flere retningslinjer for hvordan slikt skal håndteres. Etter at en NAV-ansatt ble drept på jobb på Ammerud i Oslo i 2013, er det for eksempel et krav om at ansatte aldri skal være alene i et åpent lokale. Likevel er det ikke nødvendigvis flere sperrer enn før - tvert imot kan det hjelpe med en åpen atmosfære.

– Stort sett er slike hendelser veldig unntakstilfeller, det blir nesten å betrakte som ingenting i det store bildet. Vi har gjort om på hvordan vi tar imot brukerne. Vi har tatt bort alle skranker, og møter alle nært. Vi opplever vel at det kanskje har hjulpet litt, sier Karoliniussen i Hadsel som én forklaring på at de har hatt færre truende situasjoner i år enn i fjor.