Bakgrunnen for dette er det ved flytting av flybasen vil tilkomme utgifter til Avinor som ikke er inkluderte i Konseptutvalgutredningen som er gjort. Disse kostnadene er knyttet til planen om å etablere Marin Patrole airkraft (MPA), som Orion-fly, samt Quantitative risk assessment (QRA), som jagerflyene F35, på Evenes.
- Avinor vet at det vil komme kostnader som ikke er tatt med i den opprinnelige beregningen, men statsråden har hevdet at det ikke kommer til å bli flere utgifter, sier Nordlund til VOL.
Evenes har «passert sin tekniske levealder»
I den opprinnelige avtalen mellom Avinor og Forsvaret skal være en kostnadsfordeling.
- Avinor har forsøkt siden i 2017 å komme i dialog med forsvaret for å få til et møte, slik at de kan komme til enighet om en kostnadsfordeling, men det har så langt ikke skjedd, sier stortingsrepresentanten.
Nå har Forsvarsministeren seks dager på seg til å svare Nordlund på hans spørsmål.
Grunn til å tro en deling på 80/20
Avinor skrev i mai i år i et brev til Forsvarsdepartementet, som VOL har fått tilgang til, at det har vært en dialog i prosessen rundt Konseptutvalgutredningen, men at den ikke har omfattet økonomiske spørsmål.
Avinor i 2017: Behov for vesentlige ivesteringer på Evenes
- Forsvaret har i liten grad vært villig til å gå i dialog rundt fremtidige kostnader. Dette gjør at det er flere unødvendige usikkerheter knyttet til kalkylene og fordelingen av kostnader, skrives det.
De mener også at det er grunn til å tro at Forsvaret legger til grunn en 80/20 fordeling mellom Avinor og Forsvaret på fellesfunksjoner.
- Dette forslaget har ikke vært til vurdering mellom Avinor og Forsvaret. Av Konseputvalgutredningens punkt 7.5.4 vises det eksempelvis til investeringskostnader knyttet til istandsetting av oppsamlingssystem for overvann, totalt beregnet til 75 millioner kroner, og at Avinor skal dekke 80 prosent av kostnadene, skrives det i brevet.
Økt bruk er økt slitasje
Ifølge Nordlund synes Avinor dette er for mye penger.
- De har også et behov. Hvis forsvaret kommer vil det komme om 15 år, mens hvis de kommer vil det kanskje komme om fem år. Økt bruk er økt slitasje, sier han.
– Luftvern viktigere enn det var før
Dette poengteres det også i brevet fra Avinor til Forsvarsdepartementet, der de sier at Forsvarets etablering må være basert på lokale avtaler som ivaretar den sivile trafikkutviklingen og Avinors rammebetingelser på Evenes.
De er også opptatte av at det gjøres en kostnadsdeling som ikke skyver forsvarsutgifter over på sivile passasjerer og at kostnader fordeles etter følgende prinsipper avledet av Samarbeidsavtalen. Disse er:
Den part som forårsaker investerings- og driftskostnader skal betale for dette. Det innebærer også at investeringer og drift av anlegg som begge bruker, som er utløst av Forsvarets behov for større kapasitet enn hva sivil lufthavn alene trenger, må bæres av Forsvaret.
Alle tiltak som skal iverksettes som en konsekvens av Forsvarets etablering på Evenes og som har et grensesnitt mot sivil luftfart skal avtalefestes før tiltaket iverksettes. I den enkelte avtale fastlegges partenes ansvar for planlegging, gjennomføring, drift og finansiering av tiltaket.
Vil ha svar på om tillatelse til fravik er gitt
Nordlund spør også Forsvarsministeren om han kan redegjøre for om Forsvarsdepartementet har fått Finansdepartementets tillatelse til å fravike rundskriv R-109/14, altså utredningsinstruksen.
– Å legge ned Andøya flystasjon er ikke forenlig med å være ansvarlig
- Finansministeren har bekreftet det Tone Salamonsen har påpekt tidligere, nemlig at retningslinjene for store statlige investeringer ikke er fulgt. Dermed er jeg spent på hva Forsvarsministeren svarer, sier Nordlund.