SAS og Norwegian skylder kundene rundt 10 milliarder

SAS har solgt reiser for nesten 6,8 milliarder kroner, som ikke kan gjennomføres. For Norwegian er tallet mellom to og fire milliarder kroner, tror ekspert.

Gardermoen 20200420. Pressesjef John Echoff i SAS. SAS-fly er klargjort for langtidsparkering på Oslo lufthavn Gardermoen mandag. Åpninger og luker forsegles med med teip, det monteres «remove before flight»-tags og motorene dekkes til. Fremover blir det utvendig tilsyn av flyene to ganger daglig. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix  Foto: Håkon Mosvold Larsen

New Articles


De kansellerte reisene i mars vil bli refundert i løpet av juni, mens de som skulle reist i april og mai vil få igjen pengene i løpet av tidlig høst, skriver Bergens Tidende.

Selv om SAS skylder kundene mye mer enn det selskapet har på konto forsikrer pressesjef John Eckhoff at kundene skal få refusjon, «om de ønsker det». Han viser til at SAS av Sverige og Danmark har fått tilgang på en statlig kreditt på 3,3 milliarder kroner, samt at de arbeider med en plan for å hente friske penger.

Presseansvarlig Andreas Hjørnholm i Norwegian skriver i en epost til BT at selskapet ikke offentliggjør hvor mye de skylder kundene. Han ønsker heller ikke å kommentere anslaget på mellom to og fire milliarder kroner.

Hjørnholm beklager den lange ventetiden på refusjoner. Han forsikrer at de som ønsker refusjon «og har krav på det, vil få det.»