Utviklingen fra den spede begynnelse høsten 1998 har vært formidabel. Vesterålen Online har utviklet seg til en av Nord-Norges største internettaviser.

VOL ble i utgangspunktet lansert som en regional portal, en grei startside og veileder først og fremst for Vesterålinger som skulle ut å surfe. Hensikten med prosjektet var å vise folk flest hva internett kunne brukes til. På dette tidspunktet var det langt fra opplagt. At det skulle komme til å bli en av de viktigste nyhetskanalene her til lands var ikke selvsagt, kanskje aller minst på lokalplanet.

Jungeltelegrafen kommer Rubrikkannonsemarkedet Jungeltelegrafen ble lansert i 1999. Jungeltelegrafen opparbeidet seg raskt posisjonen som vesterålingers førstevalg for kjøp og salg.

Den første profilendringen Den statiske hjemmesida var innledningsvis tung å oppdatere og behovet for enklere oppdateringssystemer gjorde seg etterhvert gjeldende. Med det økende antall besøkende kom det inn stadig flere ønsker, tips og forslag fra publikum. Slik har våre brukere bidratt til at Vesterålen Online fremstår som den gjør i dag.

VOL har endret profil flere ganger etter lanseringen i 1998. Den første profilendringen ble gjort i 2000 i forbindelse med at de første databasesystemene kom på plass som et ledd i forenklingen av oppdateringen.

Staben forstod tidlig at det var viktig med oppdatert innhold på sida, og det ble naturlig å satse på lokale nyheter. Vesterålen Online ble relansert som nettavis. Den første nyhetsartikkelen ble publisert 19. september 2000, signert frilanser Marianne Strand. Saken handlet om Jazz-Weekend på Sortland. Det ble gitt anledning til å abonnere på nyhetsbrev.

Den andre profilendringen Profilen ble endret for andre gang i forbindelse med VOLs 4-årsdag i 2002.

Databasesystemene på Vesterålen Online ble ytterligere forbedret og videreutviklet. Nettstedet ble langt mere funksjonelt for redaksjonen som fikk en helt ny hverdag med hensyn til sterkt forenklede oppdateringsfunksjoner. Det kunne derfor settes større fokus på innhold i form av flere nyheter og aktualiteter. En egen funksjon med relaterte saker ble tilknyttet nyhetene på Vesterålen Online.

Den nye profilen bidro til større oversikt på nettstedet. Profilen ble samtidig forenklet. Den ble lettere en den gamle, hvilket bidro til at nettstedet kom raskere opp på skjermen til leserne.

Vesterålen Online fikk et magasinpreg og temaomfanget fortsatte å ekspandere.

VOL hadde en formidabel utvikling både når det gjaldt innhold og antall besøkende det påfølgende året. Tilbakemeldingene fra det stadig økende antall brukere var ensidig konstruktive og positive. Nettavisen hadde nærmere 7.000 besøkende på hovedsida i gjennomsnitt på hverdager. Rekorden på hovedsida i 2003 var 8.900 besøkende. Ifølge Harstad Tidene Gruppen var Vesterålen Online nå en av Nord-Norges største nettaviser.

Først ute med nettsensur I forbindelse med forsøket på å etablere et omstridt asylmottak på Myre i Øksnes, bestemte redaktør Rune Eriksen seg i forlengelsen av en meget opphetet nettdebatt for å innføre nettsensur på VOL. Fra høsten 2003 forlangte vi fullt navn på alle innlegg hos oss. Alle debattinnlegg har siden vært gjenstand for manuell godkjenning. Vesterålen Online var trolig den første nettavisen i Norge som tok dette grepet.Vesterålen Online AS Å tjene penger på nettavisdrift var ingen dans på roser. Vesterålen Online tjente ikke sine egne penger, og ble drevet som ett av flere prosjekter under NorNet AS inntil markedet etter hvert utviklet seg slik at det ble mulig å la Vol stå på egne bein.

Beslutningen om å skille Vesterålen Online ut som eget selskap ble tatt 29. desember 2003. Det nye selskapet besto av NorNet som største eier med 60 % av aksjene, mens Rune Eriksen eide 10 %, Bjørg Dreyer 10 %, samt Erik Jenssen/Marianne Strand som nye eiere med 20 %.

Flytting til Sortland Selskapet omsatte i 2004 for 1,4 millioner. Slett ikke dårlig for en familiebedrift med hovedsete i Bø som solgte et produkt som nok av mange ble oppfattet som ganske luftige greier. Reklame på nett? Hva er det? Har det noe med hjemmesider å gjøre? Salgsarbeidet var ingen søndagsskole. At det ble gjort på telefon fra Bø var heller ingen fordel. Med bakgrunn i dårlige rammebetingelser ble flytting til Sortland en naturlig konsekvens. I mai 2005 ble logoen malt på en av veggene i kvartal 14 i den blå byen.

Undervegs hadde produktet tatt mer og mer form. Vesterålen Onlines redaksjonelle varemerke ble å være oppdatert når ting skjedde. Når blålysene raste gjennom bygda hadde ofte vol.no svaret på hva som var på ferde. Redaksjonen fikk ressurser til å lage sine egne saker, til å sette sin egen dagsorden. VOL var blitt et fullverdig nyhetsmedium som alle andre med både spiss og bredde.

Og når folk skulle selge bilen, gi vekk kattunger, eller avertere etter dagmamma, var det ofte Vols rubrikktjeneste, ”Jungeltelegrafen” som formidlet kontakten. Vesterålen Online var ikke lenger et teknologiprodukt for de spesielt interesserte – nettstedet var blitt allemannseie.

Og nettstedet brakte ikke bare envegs kommunikasjon ut til leseren. Spalter for nyfødte, for brudepar og for bursdagsbarn i alle aldere gjør at leserne bidrar med svært mye interessant innhold. Leserne debatterer nyheter og sørger for mengder av innhold som lever sitt eget liv ved siden av nyhetstilbudet fra redaksjonen.

På den måten har Vesterålen Online blitt noe mer enn en avis. Vol.no har blitt et lokalt nettsamfunn. Ikke i nærheten av fenomener som Nettby og Facebook, men likevel.

Nye eiere Våren 2008 solgte hovedeier NorNet AS seg ut av selskapet etter intern diskusjon om strategi og vegvalg. Inn kom Harstad Tidende som eier av 60% av selskapet. Med dette er VOL også en del av mediekonsernet Polaris Media.

De nye hovedeiernes strategi begynner nå å avtegne seg. Fortsatt satsing på innholdet blir helt avgjørende dersom Vesterålen Online også i fremtiden skal være vesterålingenes førstevalg på nett.

For det er det som er målet. Verken mer eller mindre.

Og historien har knapt startet...

Nettavisen på helt ny plattform Tirsdag 3. november 2009 tok vi farvel med foreldede systemer til fordel for moderne oppsett i ny database på raskere server. Det største grafiske grepet gjenspeiler seg i at fire spalter har blitt til tre. Menyen som tidligere lå vertikalt til venstre er løftet opp og lagt horisontalt med faner som skal gjøre det enklere for leserne å finne fram.

Med naturlig inndeling i tema, finner leseren enkelt og raskt fram til akkurat det som ønskes uten tidkrevende leting. Forsida forøvrig benyttes til forhåndspresentasjon av alt vi har å by på. Og tilbudet begynner etter hvert å gripe om seg.

Flytting Etter nesten 6 år i Kvartal 14, vis a vis Bladet Vesterålen på den ene siden, og Sortland rådhus på den andre, flyttet vi til Sortland Storsenter i 2011. Mandag 3. januar åpnet vi dørene i et midlertidig lokale før vi i mars flyttet inn i nyinnredede lokaler med sjøutsikt sammen med SortlandsAvisa.