– Det kommer masse ny musikk i filmen, røper Magdi Ytreeide Abdelmaguid til NTB, og sier at det er «en film uten regler» som blander mange ulike sjangre. For første gang har Karpe Diem skrevet musikk til bildene, i tråd med grunntanken om at «Heisann Montebello» er et visuelt prosjekt.

– Nesten alltid ellers i vår verden kommer musikken først, før bildene. Her har det hele tiden vært bordtennis mellom musikk og bilde, og det er det som skiller denne musikken. Det henger mer naturlig sammen.

I forbindelse med filmen, som vises på kinoer over hele landet, tar rapduoen turen rundt for å se filmen sammen med fans. Fredag skrev de på sin Instagram-konto at de kommer til Stokmarknes, Sortland og Bø for å se filmen, 10. desember.

I sosiale medier har de en stund spurt sine fans om hvor de bør ta turen, og med sjokkrosa plakater på Instagram, røper de fredag at de legger turen innom Vesterålen.

Foto: Skjermdump Instagram

Sentralt står konsertopptakene fra de tre utsolgte konsertene i Oslo Spektrum, med med en vri som skiller «Montebello» fra andre, tradisjonelle konsertfilmer: Uten at de nærmere 30.000 publikummerne som var til stede visste det, preger filmens historie også konsertens scenografi og koreografi. «Fiksjonsnarrativet er det bærende», het det da NFI innvilget nesten en million kroner i tilskudd.

– Konsertene i Spektrum var der og da, vi gjorde dem for dem som var i publikum. Men mye som virket som en stor del av showet da var egentlig en del av det som nå kommer på kino. Store deler av handlingen dreier seg rundt konserten, sier Magdi, som sier det ikke er noen tradisjonell konsertfilm.

Personlig lang reise

«Heisann Montebello» har vært litt av en reise for Karpe Diem. Det ble totalt syv låter og syv videoer, sluppet punktvis, og som samlet seg opp en rekke priser og nominasjoner underveis. Den siste låten, "Gunerius", ble sluppet i august ifjor, men kom til lenge før:

– Jeg skrev versene rett etter at jeg var på ultralyd for de to første barna mine – da jeg så at det ble tvillinger. Det er rart, de fyller tre år rett før filmen har premiere. Så personlig har det vært en ganske lang reise, sier Magdi, nå trebarnsfar.

– Hadde dere noen anelse om hvor stort «Heisann Montebello» ville bli?

– Vi hadde en idé fra start til slutt da vi gikk i studio for tre år siden. Men at det skulle bli så stort når det kom til antall lyttere, og hvordan vi nådde ut: Nei. Selve den musikalske og visuelle planen hadde vi grovskissen til.

Mellomgenerasjon

Magdi understreker at Karpe Diem prøver å ikke låse seg, fordi verden forandrer seg og musikken – ikke minst rap og hip hop – med den.

– I denne sjangeren må du være dagsaktuell, «dette føler jeg i dag», samtidig som du skildrer dine følelser for det som skjer rundt deg. Det er en spesiell tidsalder vi lever i. Når du tenker over det, er det helt drøyt. Men det går så gradvis at man undrer hvor langt det kan gå før det kommer en motreaksjon.

– Du er blitt 33 år og trebarnsfar, mens Karpe Diem har eksistert i 18 år. Hva har det å si for uttrykket?

– Vi er en mellomgenerasjon: Vi er ikke del av det nye kullet, men heller ikke å finne blant de legendariske fra det første kullet. Det er et bra sted å være! Det samme med alderen vår: Vi har levd en stund allerede, men er unge nok til å elske å dra på turné og på party. Vi er ansvarlige, og har lyst til å være uansvarlige – og det kan vi være i musikken. Det er både spennende og vanskelig. Det er deilig med et bein i hver leir, det er vi vant til fra oppveksten, sier Magdi, som sier at de to i dag lever «svært ulike liv», selv om de henger med hverandre hele tiden.

– Det er barna for forandrer innfallsvinkelen min, sier han.