Rolf Lislevand: Diminuito ECM New Series 2088

De lyse sopranene til Linn Andrea Fugleseth og Anna Maria Frimann fra Trio Mediæval blir også stående i klart frem i kontrast til de mørkere instrumentene. Sammen blir dette en sjelden fin blanding.

Rolf Lislevand viser oss med platen Diminuito hvordan kunsten med å improvisere frem utbrodert melodier basert på vokallinjer fra eldre kjente musikk som madrigaler og chasons. Derfor får vi ofte den orginale melodien etterfulgt av hurtige ornamenterende forløp på lutten. Det blir nærmest som jazz med sitt standardmateriale og nye låter og improvisasjoner bygd ovenpå disse. Mye av reportoiret er hentet fra komponister som Visenzo Capriola, Giovanni Antonio Terzi og Joan Ambrosio Dalza og stammer fra regionen Veneto i Italia der det i denne perioden kunne føles sterke påvirkninger fra orientalsk og sørlig musikk. Og her gjør Bjørn Kjellmyr en fin jobb som orkesterets underliv, han skaper driv og fremgang på Colascione, et trestrenget lang lutt fra 1700-tallet, når han ikke bruker kontrabass.

Rolf Lislevand forklarer hvordan det å spille på et strengeinstrument som en plukker på er nærmest en abstraksjon, et ingenting, en tanke og et ønske om å skape en tone med den skjøre, såre klangen fra tarmstrengene på en lutt. Lyden dør rakst ut med minimal kontroll over klang og varighet. Den vil aldri kunne synge som en fiolin, en cello, en trompet, en stemme eller en obo. Men med denne utbroderende melodiske praksisen kunne lutenisten bli noe annet enn en akkompagnatør, han ble den virtuose mesteren. Det passer fint til Rolf Lislevand sin rolle på denne skiven, her får han briljere.

Lislevand, født i 1961 er professor i luttspill og historisk fremføringspraksis. Han studerte klassisk guitar i Norge og spilte på 80-tallet i Jordi Savalls grupper Hespèrion XX, La Capella Reial de Catalunya og Concert des Nations.

Her som på sine siste plater jobber Lislevand videre med å gi liv til gammel musikk med å legge til elementer fra dagens fremføringspraksis for å unngå en rekonstruert, men død musikkform.

Innspillingene er gjort i St. Gerold’s kirke i Østerrike.