”Crimescenes” var et bestillingsverk til Nattjazzen, eller jattnazzen som det også kalles, i Bergen, og var fremført i mai 2009. Terje Rypdal har laget en helhetlig komposisjon. Ofte får vi en følelse av at slike bestillingsverk består av forskjellige låter med glidende improviserte overganger for å gi verkvirkning. Men her er det snakk om et selvstendig og unikt stykke musikk.

Rypdal har for det meste jobbet med mer klassikt orienterte ensembler. Da tenker vi på platene “Undisonus”, “Q.E.D.”, “Double Concerto” og “Lux Aeterna”. Men her har han gitt seg i kast med storbandmusikk sterkt inspirert av John Coltrane sine seinere plater så som ”Meditations” som han fikk sansen for da han starte med jazz på 60-tallet. Da passet det jo som hånd i hanske at Bergen Big Band i 2007 gav ut skiva ”Meditations on Coltrane”, variasjoner over nettopp ”Meditations” når de nå skulle jobbe i lag.

Tidligere saxguder som Coltrane og Pharoah Sanders nærvær merkes når vi hører Bergen Big Band kjører saxene i høyere overtonelag gjennom lange strekk med Rypdal liggende over med sine lange flotte gitarlinjer. Han flærrer, snærrer og får frem øredøvende high-piched toner og overtoner, gnikker, gnurer og slår frem Stratocaster toner i låten ”Don Rypero”. En ypperlig fremvisning av hva den mannen kan få til. Og da har vi allerede gått gjennom en Coltranesk åpningssekvens med tre bassklarinetter og et vell av saxer. Stykket avsluttes med noen dype tromboner som nesten bringer oss tilbake til starten. Fra det store bandet til det lille, fra det løse til det stramme.

Rypdals band Skywards består også av Paolo Vinaccia-trommer og Ståle Storløkken-orgel. Paolo kan du høre slå fra seg spesielt godt i låt fire ”Suspicious Behavior”. Paolo er også mannen bak de samplede stemmene hentet fra gangsterfilmer. De skaper fine og artige overganger mellom låtene. Ståle Storløkken leverer årets heftigste Hammond B3 spill, ingen over ingen ved siden.

Palle Mikkelborg har Rypdal samarbeidet med siden 70-tallet på plater som ”Waves” og ”Descendre”. Han passer fint inn her med sine lange legatotoner på trompeten med et vell av ekko og romklanger, men kan også kjøre i gang korte hissige og huggende topptoner til avveksling fra de rolige passasjene i ”Crimescenes”.

Er ”Crimescenes” basert på Coltrane så må “Vossabrygg”-skiven fra 2003, tatt opp i forbindelse med Vossajazz, være Terje Rypdals hyllest til Miles Davis.

“Crimescenes” har også vært fremført på Balejazz og Moers New Jazz Festival i Tyskland. Ikke dårlig!