Utvalget som har sett på hvordan kvotesystemet i fiskeriene bør innrettes for fremtida overleverte forrige uke sin innstilling til fiskeriminister Per Sandberg.

Norges Kystfiskarlag mener at utvalget har gjort et solid stykke arbeid når det kommer til gjennomgangen av dagens kvotesystem og potensialer for det nye, og vi mener at rapporten gjennomgår alle de viktige momentene en slik utredning må inneholde for å kunne møte framtidens utfordringer i fiskeriforvaltningen.

Flere av de konkrete forslagene utvalget presenterer, er saker Norges Kystfiskarlag gjennom lang tid har kjempet for. Det være seg blant annet forslaget om at hjemmelslengde skal erstattes med faktisk lengde i reguleringsspørsmål, og at rekrutteringen av fiskere skal sikres gjennom åpne grupper i fiskeriene.

Selv om flere av de konkrete forslagene ønskes velkommen av Kystfiskarlaget, er vi grunnleggende uenig i den retningen flertallet av utvalgets medlemmer konkluderer når det gjelder de prinsipielle og avgjørende spørsmålene for fremtidens kvotesystem.

Havressursloven og deltakerloven representerer viktige grunnpilarer i norsk fiskerilovgivning. Disse slår fast at de viltlevende marine ressursene tilhører fellesskapet Norge og skal bidra til sysselsetting og bosetting i kystsamfunnene. Utvalget mener å påstå at gjeldende lovgivning skal bestå i det nye systemet, og at forslagene ikke skal bryte med formålsparagrafene i disse lovene.

Likevel er det ingen tvil om at det er selve essensen i dette lovverket som nok en gang blir utfordret når det blant annet foreslås å gjøre kvoter tidsuavgrensede, men at de erstattes med en ordning der den til enhver tid sittende regjering kan endre på tidsbegrensningen etter eget ønske.

Videre åpner utvalget for at reder skal gis adgang til å leie ut en andel av fartøyets kvotebeholdning, og at man i denne forbindelse også kan kreve inn en ressursavgift. Dersom en en slik avgift skal ha noen som helst hensikt må det være forvaltningen selv som leier ut kvotene, og ikke private selskap.

Man bruker begrepene forenkling og fleksibilitet, men sannheten er at en slik innretning av kvotesystemet som beskrives uthuler selve intensjonen med dagens lovverk, i tillegg til at uforutsigbarheten for næringen blir større – stikk i strid med næringas ønske om mer forutsigbarhet.

Stortinget har i høst diskutert behovet for å grunnlovsfeste retten til fiskeriene. Signalene som kom viser seg at det er vilje til en slik grunnlovsfesting. Norges Kystfiskarlag registrerer at hovedlinjene i utvalgets rapport ikke harmonerer med disse signalene.

Vi ser frem til å diskutere fremtidens kvotesystem, men håper at debatten vil ta utgangspunkt i de reelle og tunge utfordringene dagens og fremtidens fiskeripolitikk må handle om – nemlig eierskapet til fiskeriressursene.

Ønsker man at denne fornybare ressursen fortsatt skal tilhøre det nasjonale fellesskap eller skal vi fortsette undergravingen av et potensielt velfungerende lovverk ved å tillate at ressursene tilfaller et stadig økende mindretall, samtidig som vi gjør det vanskeligere for nye fiskere å komme inn i næringa?

Arne Pedersen, leder Norges Kystfiskarlag