Jeg var dessverre ikke til stede den junidagen i 1997 da Sortland ble by. Jeg var student i Trondheim og var hyret inn for å være med og filme byens 1000-årsjubileum. Men jeg husker jeg var stolt. Trondheim 1000 år, liksom. Hva var det – mot mitt kjære Sortland som endelig var by! Det er nok riktig å si at mine trønderske venner slet litt med å dele min store begeistring.

Mye vann har rent gjennom Sortlandssundet siden den gang. Hadde jeg lukket øynene i 1997 for å se 20 år fram i tid, hadde jeg neppe sett det Sortland vi har i dag. Når jeg nå forsøker meg på det samme, å beskrive Sortland i 2037, er altså ikke oddsen på min side. Men som kreativ øvelse er det gøy og noe som kan avstedkomme både gode ideer og uttrykke håp om hva slags by Sortland skal være.

Optimistiske anslag fra Statistisk Sentralbyrå hevder det vil bo litt over 13.000 innbyggere i kommunen året Blåbyen fyller 40 år. Ukuelig optimist som jeg er, klasker jeg til med et enda høyere anslag: 15.000!

I 2037 har hele Sortlandsbrua blitt blå, byen har fått en gågate gjennom Kvartal 13 og ned mot Torget, som endelig har blitt pusset opp til å bli byens naturlige hjerte og samlingspunkt. På Torget har vannet blitt trukket inn i en kanal, og langs denne finnes flere torgboder, spisesteder og aktiviteter som skaper liv også etter butikkenes stengetid. På Torget kan man leie kano. Flere reiselivsaktører har også etablert seg – og tilbyr blant annet turer til andre steder i distriktet i RIB-båt. Det er også på Torget man finner paviljongen.

DRØMMER SEG BORT: Utflydda sortlending Sverre Bjørstad Graff.

Hurtigruten går fortsatt i 2037 og knytter kysten sammen. På Sortland har liggetiden nå økt til en time - for at passasjerene skal kunne rekke å benytte seg av noen av byens attraksjoner. Og de er det flere av: På Strand har for eksempel en privat investor bygget en gondolbane som hvert år frakter 80.000 besøkende opp til utsiktspunktet på toppen av Strandheia. Her tilbys overnatting og servering – og perfekte forhold for å nyte vårt øyrike, nordlys og midnattsol.

Nedenfor Kulturfabrikken har hotellet endelig kommet, moderne og med topp fasiliteter. I huken ved Kvitbrygga og Rødbrygga ligger flere andre brygger: Grønnbrygga, Gulbrygga og Brunbrygga som sammen med den populære gjestehavna rett ved har blitt et must å besøke for båtfolket langs kysten. De fargede bryggene har blitt et like populært fotomotiv som de blå husene i byen.

Sortland har styrket sin posisjon som handelsby i 2037. To tiår tidligere etablerte både Clas Ohlson og Biltema seg. Senere fulgte Peppes Pizza, Zara, Ikea, en eller to av burgerkjedene samt den japanske kleskjeden Uniqlo. I tillegg til en rekke lokale, uavhengige butikker og tilbud.

Noe av det beste som har skjedd på Sortland er etableringen av en høyskole. Det har gitt Sortland 400 ekstra studenter og tettet igjen det tidligere aldersgapet mellom 20 og 35 år. 400 aktive studenter i 20-årene har gitt liv til både aktivitetshus, nye arrangementer, festivaler og ikke minst flere kafeer og utesteder. Sortland er levende på dagtid, men nå er det gjerne etter butikkenes stengetid at byen slår ut i full blomst!

Det er slett ikke uvanlig å se harstadfolk og lofotværinger ta turen til Sortland for å gå ut på byen. For, som de sier: «På Sortland skjer det alltid nåkka». Mange kombinerer turen til Sortland med et besøk i badeland, noen timer på lekeland, forestilling på Kulturfabrikken eller tar seg en tur innom museet for illusjoner og synsbedrag.

I 2037 har Sortland fått flere nye boligområder. Kjempenhøy og Frydenlund Strand er på plass. Likeså den nye, spennende Snøhetta-designede bydelen Natsteinsøyra nedenfor det gamle Salgslaget, hvor boliger, rekreasjon, handel og turisme er sentrale element. I tillegg er Prestdalen sør for Sortland et populært område, hvor særlig barnefamilier og nye tilflyttere har etablert seg.

Populært er det også å bo et stykke utenfor byen. Og med nye boligområder kom behovet for bedre kollektivtransport. I 2037 er bybussen et godt etablert tilbud, omlag 45 år etter første forsøk. Fra byens nye bussterminal går avgangene hyppig til nabokommunene og Harstad og Narvik - en og to timer unna.

Sortland er en vakker by i 2037, kjent for høy trivsel og god arkitektur. Det hjalp at man lagde en arkitektkonkurranse for å bytte fasader i 2022, i et prosjekt som fikk mye medieomtale og som senere har blitt modell for andre byer og småsteder som ønsket å satse på byfornyelse og forskjønning. I 2037 er Strandgata en praktgate, med flotte fasader som lyssettes i mørketiden og skaper trygghet og trivsel.

Ambisiøse mål? Javisst. Realistisk? Kanskje ikke. Så når jeg først er i gang, kan man jo leke med at den teknologiske utviklingen innen 2037 gir muligheter vi i dag knapt kan drømme om – og klaske til videre: Hyperloop-stasjon på Strand? Glasstak med solcellepanel over hele sentrum? Undersjøisk restaurant? Nanochip-fabrikk? Det internasjonale Drone-VM i 2032? Fremtiden kan være fantastisk og vanskelig å forestille seg.

Men jeg anbefaler alle å prøve! Hvordan tror du Sortland er i 2037? Det du ser, kan du for eksempel skrive opp på jubileumsutstillingen til Sortland 20 år på Sortland museum.