Det er på tide at yrkene i oppvekstsektoren blir anerkjent for den kompetansen de har og at man bruker kompetansen til de oppgavene som kreves i tjenesten.

Oppgavene innenfor oppvekstsektoren fordeles mer og mer over til yrkesgrupper som ikke innehar den rette kompetansen. Nå må vi ta grep og la de som er best kvalifisert utføre jobben.  Vi må verdsette utdanningene og ta de aktivt i bruk.

Fagforbundet Nordland kan ikke godta at det ansettes arbeidstakere i skole, barnehage, ungdomsklubb uten den rette kompetansen. Kvaliteten på oppgavene som utføres er viktig. Vi må slutte å underkjenne kompetansen innenfor disse yrkesgruppene og bruke rett person på rett plass.

Vi må sikre at yrkesgruppene som er ansvarlig for våre barns oppvekst får frigjort kapasitet til å møte de behov som er i tjenesten. Da er det viktig at de ikke pålegges oppgaver de ikke er kvalifisert for, men som vi har dyktige medarbeidere på i sektoren. Styreren i barnehagen har ikke nødvendigvis fagbrev som renholder, og vil da ikke være de som skal utføre renholdet, det skal en renholder gjøre. Barne- og ungdomsarbeideren skal ikke legge inn en ny stikkontakt eller male et rom, det skal håndverkeren gjøre. For ikke å glemme alt det kontorfaglige arbeidet for eksempel lærere og barnehagelærere må utføre som burde vært håndtert av noen med faglig kompetanse i kontorfag.

På grunn av det ikke er tilstrekkelig bemanning i hele offentlig sektor drives det rådrift på ansatte. De blir pålagt oppgaver de ikke er kvalifisert for, samtidig som de ikke har tid til å utføre det de er best til.

Det handler om oppgavedeling og oppgaven som skal løses, det handler om å sikre en riktig utlysningstekst som svarer til virksomhetens behov og det handler om rett person på rett plass. Det søkes om arbeidstakere uten formell kompetanse som skal fylle stillinger der det helt åpenbart er behov for faglærte folk. Dette kan vi i Fagforbundet ikke akseptere. Her må arbeidsgiver og politikere være sitt ansvar bevisst. Og i et godt trepartssamarbeid skal vi i Fagforbundet være med på å sørge for at dette løses bedre i fremtiden.

Vi er alle enige om at kvaliteten på tjenesten er viktig, Vi snakker om rett person på rett plass. Da er det nødvendig å kartlegge hvilke tjenester som skal utføres, hvilken kompetanse har man og hvilken kompetanse man trenger. Kompetansekartleggingen er viktig når man skal tilby de ansatte kompetanseheving, samt et nyttig hjelpemiddel når man skal lyse ut en stilling.

Vi har innenfor oppvekstsektoren behov for mange yrkesgrupper, vi må ikke se oss blind på hva som har vært før, men våge å tenke nytt. Dette gjelder ikke bare innenfor enkelte yrkesgrupper. Vi må ta tilbake fagene og anerkjenne utdannelse og kompetanse som ligger i de forskjellige utdanningene. Dette gjelder hele laget og alle fagene.