Støre og Vedum har gjort alt de kan for å senke forventningene til statsbudsjettet til et bunnivå. Det må de gjerne gjøre, men kriser, rente og inflasjon er ingen god unnskyldning for å avvikle enhver satsing på Nord-Norge.

Vi har blitt vant med at pilene peker opp i nord. Under Solberg-regjeringen opplevde Nord-Norge nesten dobbelt så store private investeringer i nye jobber som i resten av landet. Flere gjennomfører videregående skole og får fagbrev eller vitnemål. En storstilt industribygging ble lagt grunnlaget for - som potensielt kan skape befolkningsvekst hvis vi bare får tak i nok folk. Og det har blitt bygget rekordmye riksvei med blant annet E6 på Helgeland som ble ferdigstilt raskere og rimeligere enn planlagt. I Nasjonal transportplan var det endelig Nordland og Nord-Norge sin tur til å være den store vinneren. Det var helt riktig prioritert siden potensialet for verdiskaping er stort her, men over lengre tid har helt nødvendige veiprosjekter blitt utsatt.

Infrastruktur er og forblir et av de viktigste distriktspolitiske virkemidlene for å utvikle landsdelen vår. Det skaper større bo- og arbeidsregioner. Vi kan besøke slekt og venner tryggere og enklere. Varer og tjenester kommer raskere og rimeligere frem.

Nå henger det mørke skyer over den satsingen på Nord-Norge som var i gang. Det er nedslående å erfare at store samfunnsbyggende prosjekter nå står i fare, noe som vil kunne påvirke samtlige regioner i Nordland. Det er all grunn til å spørre seg hva som skjer med:

⁃ Hålogalandsveien som er viktig for Vesterålen, Sør-Troms, Lofoten og Ofoten

⁃ E6 gjennom Nord-Salten med Sørfoldtunnelene som skulle påbegynnes neste år

⁃ Revurdering av Nye veier som en effektiv veiutbygger, gjør at utbedring av en strekning på E6 nord for Saltfjellet er mer usikker

- Er utbedringen av E10 i Lofoten mot naturskade i rute?

- Når kommer utbedringen av ulykkesstrekningen RV80 mellom Fauske og Bodø i gang?

⁃ Blir de siste parsellene på E6 sør på Helgeland bygget ut?

- Hva med Bytunnelen i Narvik som haster å få gjennomført?

- Hvor blir det av storsatsingen på fylkesveier?

Vi er i Høyre enig i at pengebruken må strammes til. Men like viktig er det å bruke pengene smart. Staten har store inntekter som kan benyttes til fremtidsrettede prosjekter som ikke driver opp inflasjonen. Store veiprosjekter i Nord-Norge havner i den kategorien.

Nå får vi snart fasiten når statsbudsjettet legges frem. Vi kan ikke sitte stille hvis tidenes satsing på infrastruktur i Nord-Norge viser seg å glippe. Dagens regjeringspartier stemte for alle disse prosjektene i opposisjon. Det forplikter, også i en tid hvor inflasjonen skal holdes nede.