Transportbransjen trenger nemlig norske ungdommer som ønsker seg spennende, trygge og faste jobber. Nå ser vi at land som har gjort seg helt avhengige av billig, utenlandsk arbeidskraft innen transport sliter, og at samfunnskritiske funksjoner tidvis er i ferd med å rakne. Derfor kan vi slå fast at Norge kommer til trenge flere yrkessjåfører og transportarbeidere i fremtiden.

Skal vi ha flere norske lastebilsjåfører på veiene våre, må vi også ha flere trafikklærere og sensorer. Derfor tas det nå grep. Sensorene får 72 sårt tiltrengte nye kollegaer. Det vil få ned ventelisten for oppkjøring. Oppkjøringskostnadene reduseres og systemet for bestilling av oppkjøringstime skal gjennomgås.

Fra nyttår ble det for en gangs skyld litt billigere å ta lappen. Gebyret til Statens vegvesen ble satt ned fra 2020 til 1590 kroner for å ta førerkort klasse B.

Den nye Arbeiderparti/Senterpartiregjeringen har gitt Nord universitet penger til å ta opp 25 ekstra studenter ved trafikklærertudiet for tunge kjøretøy. Prøveordningen starter til høsten. I tillegg endres opptakskravene slik at personer med realkompetanse også kan søke.

Uten lastebilen stopper Norge. Derfor må vi sørge for at vi har nok lastebilsjåfører og da må vi også ha nok trafikklærere. I årene som kommer vil vi mangle trafikklærere. Derfor er vi glade for at den nye Ap/Sp-regjeringen viser aktiv handlekraft.