I forslaget til statsbudsjett står de frie inntektene til kommunene stille. Det betyr at det er viktigere enn noen gang at Sortland kommune prioriterer skole og barnehage innenfor eksisterende rammer.

Skolelederforbundet har over tid registrert en utvikling hvor oppgavene til ledere og ansatte i skole og barnehage økes, uten at det tilføres ressurser som står i samsvar med dette. Tvert imot reduseres rammene, og trang kommuneøkonomi fremheves som årsaken. Enkelte steder spares det inn ved å kutte i antall ansatte fra andre yrkesgrupper i laget rundt eleven, som for eksempel miljøarbeidere. Andre steder sentraliseres ressurser til administrasjon og drift, slik at de flyttes fra den enkelte skole til en felles kommunal pool. Felles for disse eksemplene er følgende: Eleven er den som er den tapende part.

Sortland kommune har heller ikke vært spart for kutt i skole- og barnehagebudsjettene. Skolelederforbundet ser nå på det som vår plikt å advare mot konsekvensene av dette fremover. En FHI-rapport fra 2021 viser at andelen unge som har søkt helsehjelp på grunn av psykiske plager har steget dramatisk. Våre medlemmer melder at senvirkningene av pandemien på ingen måte har lagt seg. Samtidig slet mange elever også før pandemien – og disse ser det ikke ut til å bli færre av fremover. For å kunne ivareta et godt skole- og læringsmiljø er skolen avhengig av et sterkt lag rundt eleven. Ulike yrkesgrupper og god samhandling med de kommunale støttefunksjonene er uunnværlig for skolen. Dessverre er det ofte disse ressursene som marginaliseres eller kuttes først.

Det at støtteapparatet i skolen stadig blir tynnere, samtidig som oppgavene økes, har også skapt en annen negativ konsekvens. Vi står nå midt oppe i en rekrutteringskrise blant ledere i sektoren. Våre medlemmer melder at det er svært få søkere til lederstillinger i skole og barnehage. En forskningsrapport fra OsloMet fra 2021 viser at bare 3 av 10 mellomledere ser for seg å bli rektor. Dette er skremmende få, siden mellomledersjiktet er den viktigste rekrutteringsarenaen til rektorjobben.

Årsakene til rekrutteringskrisen blant ledere er mange, men også her ser vi at nedbygging av det administrative støtteapparatet rundt rektor har slått svært negativt ut. Omfanget av administrative oppgaver er et av de største hindrene for at dyktige kandidater vil bli rektor. En skole som sliter med å rekruttere og beholde dyktige ledere kan vanskelig skape den forutsigbarheten i det pedagogiske tilbudet som elevene fortjener. Skole- og barnehageledere må få den nødvendige støtten og fullmaktene de trenger slik at jobben blir mer attraktiv.

I trange tider som disse konkurrerer skole og barnehage med andre kommunetjenester om pengene. Kommunepolitikerne er tvunget til å gjennomføre upopulære kutt som garantert fører til negativ kvalitetsutvikling et eller annet sted. For Skolelederforbundet er det viktig å si dette: Å kutte i skole og barnehagebudsjettene er å spare seg til fant. Elevfrafall fører til senere utgifter på både helse- og sosialbudsjettene. Skolelederforbundet vil oppfordre våre lokalpolitikere til å ha to prioriteringer i hodet samtidig, nå som tunge politiske avveininger skal gjøres. Én: Samfunnsøkonomisk er det fornuftig å satse på skole og barnehage. To: Etisk er det viktig å sørge for at våre barn og unge får den fremtiden de fortjener.