Forskjellsbehandling ved utdanning innenfor naturbruk, maritime fag og havbruk.

Det er mange som føler en sterk forskjellsbehandling mellom de videregående skoler i Nordland når det gjelder hjelpemidler for den praktiske opplæringen innen de fiskerifaglige og maritime fagene og havbruk.

Meløy videregående skole på Inndyr har MS Oscar Sund som de sier er en av verdens mest avanserte skoleskip og er et miljøvennlig fartøy som er rigget for ei fullverdig opplæring. Båten er utstyrt med snurper, reketråler, ringnot, line, garn, snurrevad og egen juksamaskin. I tillegg har den verdens minste sløye- og kappemaskin om bord. Det ble i 2017 nevnt at undervisningsfartøyet har en kostnad på 50 millioner kroner. Båten er utstyrt med moderne navigasjonsutstyr og har fasiliteter for ti personer – tilpasset for både jenter og gutter. Den er ifølge Nordland fylkeskommune universelt utformet så langt det lar seg gjøre, med blant annet mulighet for å kunne være om bord i rullestol. Den kan brukes av både fiske- og fangstlinjen samt på akvakulturelever. Båten har eget mannskap bestående av skipper og motormann. Resten av besetningen tar skolen ansvar for med sine lærere.

På den andre siden har man Vest-Lofoten videregående skole avdeling Naturbruk og Maritime fag. Her mangler man opplæringsfartøy. Dette gjør at både lærere, avdelingsledere og ledelsen ved skolen vil ha klare signaler på i hvilken retning Nordland fylkeskommune skal videreføre opplæringstilbudet ved skolen. De viser til manglende og feilinformasjon fra fylket som hverken er pålitelig, kvalitetssikret eller faglig forankret. Her mangler de forutsigbarhet for både lærere og elever. Skolen har pr. dags dato over seksti elever på maritim utdannelse. I tillegg opp mot førti studenter ved Lofoten Maritime (Nordland fagskole avd. Lofoten). Elever sitter med forventninger til at utdannelsen skal være så representativ til næringen det lar seg gjøre. Signalene, spesielt fra det maritime næringslivet er at de er forundret over at det ikke har vært fornying ved skolen, i takt med utviklingen i den maritime næringen, fiskeri og havbruk. Det siste halvannet året har skolefartøyet ligget mye ved kai, og elever har gått glipp av praktisk tilnærming gjennom faget. For ett år siden var signalet fra fylkeskommunen at skolebåten skulle utbedres og sertifikatene fornyes, og det var satt av midler til det. Men nå har de fått erstattet et ubrukelig fartøy med et nytt. Fartøyet er i underkant av 10 meter og er bygget i utgangspunktet for passasjertrafikk med 8 passasjerer. Man får ikke dette fartøyet til å ligne et næringsfartøy med muligheter for opplæring av konvensjonell drift. Det går eventuelt an å fiske med line og jukse fra den. Med vesentlige mangler i hjelpemidler faller kvaliteten raskt. Dette har bekymret både fiskeriorganisasjoner og Utdanningsforbundet. Det forventes at det ved skolen skal være et opplæringsfartøy av tilstrekkelig størrelse og kvalitet og som er for fremtiden og som ivaretar den næringsutviklingen som er i tiden. Der grønt skifte, miljø og bærekraft er i fokus.

Jeg har følgende spørsmål:

1.     Hvor langt er Nordland fylkeskommune kommet med opplæringsfartøy for Vest- Lofoten videregående skole avdeling Naturbruk og Maritime fag?

2.     Er det vurdert å kunne dele bruken av MS Oscar Sund på flere videregående skoler?

Nordland fylkeskommune har tre undervisningskonsesjoner på laks, en tilknyttet Sortland vgs. avd. Kleiva, en tilknyttet Meløy vgs. og en ny knyttet til Sandenssjøen vgs. Man er informert om at det er gått betydelige midler til MS Oscar Sund før det ble utarbeidet forvaltning av midlene. I sak 13/2022 Forvaltning av inntektene fra undervisningstillatelsene for videregående opplæring innen akvakultur, vedtok flertallet i fylkestinget at fylkesrådet forvalter inntektene fra undervisningstillatelsene i tråd med foreslåtte kriterier. Videre at Fylkesrådet gis fullmakt til å utarbeide rutiner for forvaltning og fordeling av inntektene. Nordland fylkesting har understreket at inntektene fra undervisningstillatelsene skal sikre at opplæringen innen blått naturbruk er kjennetegnet av høy kvalitet og relevans. Det er viktig at midlene bidrar til å støtte opp om intensjonen i Nordlandsmodellen om å treffe arbeids- og næringslivets behov.

3.     Hvor mye inntekter har undervisningskonsesjonene frembrakt for Nordland fylkeskommune, hvilke rutiner for forvaltning og fordeling av inntekt er blitt gjort, hva er midlene brukt til og hvor mye midler står ubrukt?