– Skal opprusting av Vesterålsgata finansieres med bompenger?

Sortlandspakken. Sortland kommune jobber for å realisere «Sortlandspakken» som innebærer tiltak for utvikling av stedet og regionen. Det er veldig positivt og «pakken» er også knyttet opp mot «Veipakke Vesterålen» som er et samarbeidsprosjekt mellom næringslivet i regionen og kommunene. Ingen av prosjektene er foreløpig prioritert i nylig vedtatt Regional Transportplan for Nordland Fylkeskommune 2023-2033.

Krav om bompenger? Det som ikke er positivt når det gjelder «Sortlandspakken», er at det har «sneket» seg inn et premiss om at dersom Vesterålsgata skal opprustes, så må det fattes vedtak om bompenger i Sortland.

I formannskapsmøte i Sortland den 16. mars i år, ble det opplyst at tilbakemeldingene fra Statens Vegvesen og Nordland Fylkeskommune var at det settes krav om å innføre bompenger i Sortland for å gjennomføre Sortlandspakken.  Det forventes med andre ord bompenger for å gjøre en opprusting av fylkets egen vei gjennom Sortland sentrum. Det er allerede estimert bompengeinntekter på 1 milliard kroner over 15 år. Når formannskapet i Sortland møtes den 27. april så er de nå blitt invitert til å gjøre vedtak slik; «Sortland kommune ser behovet for å lokal medfinansiering for realisering av lokale prioriterte prosjekter ved hjelp av bompenger. Kommunedirektøren bes gå i dialog med Nordland fylkeskommune og Statens vegvesen for å få på plass et prosjekt og en plan for realisering av kommunale ambisjoner der bompenger inngår som del av finansieringen.»

Omlandet og bygdene må betale. Det er grunn til å tro at det er tenkt en «bomring» rundt Sortland som gjør at alle regionens innbyggere må betale, når de må kjøre gjennom Sortland for å komme til sykehus og flyplass eller for å kjøre ut av regionen. Dette gjør i tilfelle at arbeidet med «Sortlandspakken» også er et regionalt anliggende, dersom premisset er bompenger. Ved innføring av bompenger vil det uansett bli Sortlands befolkning som rammes hardest. Spesielt alle de som bor i bygdene og som skal kjøre gjennom en bomring for å komme til barnehage, skole, arbeid og fritidstilbud.

Hålogalandsveien. Om få år står Hålogalandsveien ferdig, med bompengestasjon ved porten inn til Vesterålen. Dersom Sortland kommune i tillegg innfører bompenger for å oppgradere Vesterålsgata, så betyr det at alle regionens innbyggere og næringsliv kan få dobbel bompengebelastning.

Fylkeskommunen er største veieier. Det er Nordland Fylkeskommune som eier Vesterålsgata som går gjennom Sortland. Fylkeskommunen eier ca. 4500 km med vei i Nordland. Av disse ligger ca. 800 km eller 1/5 av veiene i Vesterålen. Av alle meter med fylkesvei i regionen er Vesterålsgata den mest belastede- og sentrale veistrekningen.

Nordland Fylkeskommune har et budsjett på over 20 milliarder kroner i perioden 2023-2026. Av dette er det er bevilget ca 3,2 mrd til fylkesveg-prosjekter. Dersom 1/5 av det totale budsjettet hadde havnet i Vesterålen ville det betydd om lag 640 millioner i perioden.

Ved siste budsjettbehandling i Fylkestinget ble rammen for bruk i Vesterålen rundt 400 millioner kroner. Dette betyr at dersom Vesterålen hadde fått sin rettmessige andel av pengene, ville det vært midler til å finansiere utbedring av Vesterålsgata uten bruk av bompenger. Nordland Fylkeskommune gikk også med 790 millioner kroner i overskudd for 2022.

Nei til bompenger, ja til medvirkning. Da innspill til regional transportplan (RTP) ble behandlet politisk i Sortland i mars 2022, sa Høyre klart ifra om at vi ikke ønsker å stoppe en prosess om utbedring av Vesterålsgata og andre transportmessige utbedringer. Høyre og FRP støttet ikke bruk av bompenger, men sa seg villig til å se på alternative modeller for å få i gang prosessen i RTP opp mot fylket.

Høyre sier fortsatt nei til innføring av bompenger for opprustning av Vesterålsgata. Vi støtter imidlertid at det kommer i stand en medfinansieringsmodell med fylket, slik at det blir en ekstern finansiering slik som beskrevet i RTP; Ekstern medfinansiering kan være: - Brukerbetaling, i form av for eksempel bompenger, eller lokal medfinansiering, i privat eller offentlig regi.» Sortland kommune kan for eksempel gå inn med medfinansiering, ved at vi legger våre kommunale trafikale utbedringsprosjekter inn i potten.

Oppgradering av Vesterålsgata er fylkets ansvar. Det vil være feil at omlandet, nabokommunene og bygdene rundt Sortland skal betale for at Fylkeskommunen ikke tar ansvar for å oppruste sin egen vei. Det ligner mer på skremselspropaganda når noen hevder at bompenger er den eneste måten å få fylket til å ta sitt ansvar på. For det første kan man medvirke på andre måter enn bompenger, og for det andre så må kommunen tilrettelegge med regulering og samordning slik at prosjektet kan gjennomføres.  Det er mye som kan gjøres før man drar bompengekortet.

Politiske avklaringer. Høyre ønsker en avklaring fra fylkesregjeringen i Nordland som utgår fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti på om de vil kreve bompenger for å oppgradere Vesterålens viktigste veistrekning, Vesterålsgata? Etter hvilke kriterier velger fylkesrådet at noen veier skal finansieres med bompenger, mens andre fullfinansieres av fylket?

Hvorfor er ikke Vesterålsgata prioritert i RTP og økonomiplan allerede? Hvilke planer fylket har for å oppruste Vesterålsgata, til de behov som følger av å være transportvei for hele Vesterålen?

Vi ønsker også en avklaring hos den lokale politiske ledelsen i Sortland, om hvordan Ap, Sp og SV i Sortland stiller seg i forhold til bruk av bompenger for å oppruste fylkesveien gjennom Sortland sentrum?

Grete Ellingsen, leder Sortland Høyre