Post doc. Ellen Irèn Brinchmann er fra Lekang og jobber nå ved Universitetet i Oslo. I høst får hun Kongens gullmedalje for sin doktoravhandling.

Utmerket avhandling

Doktoravhandlingen hennes "Betydningen av ordkunnskap for utvikling av leseforståelse" handler om et tema som har helt klar relevans utover språk og leseforskeres krets.

I begrunnelsen står det at Ellen Irèn Brinchmann har levert en meget solid, sammenhengende vitenskapelig arbeid som har gitt ny forståelse av forholdet mellom ordkunnskap og leseforståelse.

Lærte elever strategi

Brinchmann disputerte avbehandlingen i fjor, og får den akademiske prisen i år for den gode avhandlingen. – Det høres veldig flott ut, men det er en akademisk pris som deles ut hvert år. Det er veldig stas å få den. Jeg føler at når man snakker om kongen, så bør det være noe ekstraordinært, som å finne kuren mot kreft eller noe slikt, ler Brinchmann.

Avhandlingen hennes handlet om språkforståelse og ordforåd og leseforståelse. Hun har i den sammenheng også vært med på å lære elever strategi for å selv kunne utvikle sitt ordforåd.– Det at jeg valgte akkurat det er litt tilfeldig. Jeg tok spesialpedagog, og der lærte vi om lærevansker, blant annet lese og skrivevansker. Det fenger meg veldig, sier hun.

Stor oppgave

I avhandlingen gikk de dypt og bredt inn i temaet, og de så på flere studier, de gjorde observasjoner, gjennomførte metastudie og var med på å legge strategier.– Et ord er ikke bare et ord, det kan bøyes og ha forskjellige betydninger. Et ord kan kobles opp til andre ord, og det betyr en ting i ei setning men en annen ting i ei annen setning, forklarer hun.