Vesteraalens Avis, Vol.no, Sortlandsavisa og Andøyposten er en del av konsernet Polaris Media, som har hovedkontor i Trondheim. Konsernet har vedtatt at det skal gjennomføres nye resultatforbedrende tiltak i størrelsesorden 300 millioner som skal gjennomføres innen 2020, hvorav 120-150 millioner med effekt allerede i 2017.

Nedbemanning

En vesentlig del av resultatforbedringene vil skje i form av nedbemanning. Det er lagt til rette for at nedbemanningen skal kunne skje gjennom frivillige ordninger. Styret har gitt en samlet ramme på omtrent 125 millioner for å kunne gjennomføre frivillig nedbemanning.

Tiltakene skal bidra til å kompensere for inntektsnedgangen og posisjonere Polaris Media for fremtidig vekst.

De store kuttene kommer i de store mediehusene i konsernet.  I Polaris Media-sammenheng er avishusene i Vesterålen små. Derfor blir det mindre justeringer av driften i Vesterålen.

- Hvordan dette skal skje, må vi komme tilbake til senere, sier styreleder Mona Rosvold.

Hun er styreleder i alle Polaris Media-bedrifter  i Vesterålen.

Sterk konkurranse

- Nedgangen i annonseinntektene er fortsatt sterk. Svak norsk økonomi forklarer deler av nedgangen, men innen spesielt digitale annonseinntekter er det økt konkurranse fra internasjonale aktører som hovedsakelig forklarer nedgangen. Med bakgrunn i den krevende inntektsutviklingen har vi siden vinteren 2016 arbeidet med Prosjekt Polaris Media 2020. Prosjektet skal sikre at vi bygger et fremtidsrettet, kompetent og lønnsomt mediekonsern. Dette for å videreføre våre publisistiske tradisjoner, legge til rette for ny vekst, og kunne ta nye posisjoner, sier konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media ASA.

Tilpasset økonomi

Mona  Rosvold  peker på et endret mediemarked som bakgrunn for at driften i Vesterålen skal justeres.

- Vi har langt på vei tilpasset oss den nye økonomien. Men det er fortsatt slik at det skjer endringer som gjør at vi må tilpasse oss nye strukturer som gjør at vi fortsatt har kraft til å satse på våre kjerneområder: Journalistikk, annonse, marked og kommunikasjon, sier styreleder Rosvold. Hun sier at konsernets papiraviser i Vesterålen i hovedsak har ei god utvikling, og Vol.no er en av landets sterkeste regionale merkevarer når det gjelder nyheter på nettet.