Samferdselsdepartementet opplyser i en pressemelding mandag at de har innstilt Widerøe som kontraktsvinner på drift av ruteflygningene i Nord-Norge fra 1. april neste år.

Det er snakk om drift av 13 ulike ruteområder i Nord-Norge, i Vesterålen er det snakk om strekningene Andenes - Bodø og Andenes - Tromsø.

Avviste nytt selskap

Som VOL skrev i august var det ved anbudsfristen kommet inn tilbud fra tre ulike aktører på flere av strekningene - dette fra Widerøe, FlyViking og Danish Air Transport (DAT).

- Samferdselsdepartementet har vurdert de innkomne tilbudene. I tillegg har tilbudene blitt forelagt Luftfartstilsynet for vurdering av tilbydernes økonomi og teknisk/operative forhold. Departementet har med bakgrunn i gjennomgangen besluttet å tildele kontrakt på alle de utlyste ruteområdene til Widerøe, skriver departementet i pressemeldingen.

FlyVikings bud på å drive kortbanerutene i Lofoten og Finnmark er avvist, noe departementer begrunner med at selskapet ikke har en gyldig lisens som dekker operasjonene spesifisert i tilbudet.

Widerøe billigst

Det danske selskapet DAT ville gi Widerøe konkurranse om flere ruter, annet fra Andenes til Bodø og Tromsø og fra Evenes til Tromsø, men også her var det Widerøe som vant frem.

- I tilbudet fra DAT er det fastsatt et høyere krav til kompensasjon fra staten for å drifte ruteområdene enn Widerøes tilbud. I henhold til konkurransegrunnlaget skal kontrakten som hovedregel tildeles det tilbudet som har det laveste kompensasjonskravet for hele kontraktsperioden fra 1. april 2017 – 31. mars 2022. Samferdselsdepartementet tildeler derfor ruteområde 3 – 5 til Widerøe, opplyser departementet.