I dag ble det kjent at Avinor ikke anbefaler Gimsøya som lokasjon for ny storflyplass i Lofoten. Det synes ordføreren er leit.

- Jeg synes det er veldig leit. Vi hadde store forventninger til at det skulle kunne etableres en flyplass på Gimsøya. Det hadde vært det beste for næringslivet og øvrig utvikling i Lofoten, sier han.

- Det viktigste er at det går an å bygge ei stripe på 2500 meter so kan ta ned jetfly. Da kan vi fly inn turister til Lofoten 180 stykker i gangen. Det vil skape en stor vektstimpuls utover det vi har i dag, sier han.

Hadselsand er blitt nevnt som en mulig lokasjon. Det er ordføreren positiv til.

- Om en kan legge ei stripe på 2500 meter der, så er det en god lokasjon.

Regnestykket kan bli annerledes Avinors beslutning om ny flyplass i Lofoten kan påvirkes av eventuell tunnel under Hadselfjorden. - Kan serve 40.000

Flere politikere i Vesterålen, blant annet Kjell-Børge Freiberg som da han var ordfører i Hadsel tok til orde for at en tunnel under Hadselfjorden ville være et viktig kriteria for å legge en flyplass til Hadselsand. Det er Holst enig i.

- Det å legge en tunnel under Hadselfjorden er et kjempespennenende prosjekt. Det kan samle Lofoten og Vesterålen sammen og skape nye arbeidsplasser og arbeidsmarked. Ved en slik tunnel vil en skape nye reiseveier for folk i arbeidsmarkedet, sier han.

- Og dermed vil en flyplass på Hadselsand være et godt egnet sted?

- I det perspektivet vil en kunne serve 40.000 mennesker innen en grei reiseavstand. Så i det perspektivet er det ei god løsning, sier han.

-Tunnel = ny flyplass Transportforsker Gisle Solvoll mener Hadselfjordtunnelen blir veldig viktig for flyplassdebatten i Lofoten og Vesterålen. Leknes et alternativ

Han er også ikke fremmed for at den kan ligge i nabokommunen Leknes.

- Om en kan legge ei stripe på 2500 meter, så er det ok. Det er det viktigste. Men det er ikke vits å forlenge stripa på Leknes med 600 meter og lage en større småflyplass. Da faller hensikten bort. Her må man tenke større, sier han.