Avinor arrangerte onsdag formiddag et informasjonsmøte om flyplassituasjonen i Lofoten og Vesterålen på Sortland.

Konserndirektør i Avinor, Jon Sjølander, la i møtet på Sortland onsdag frem fem alternativer - hvor to av dem innebærer ny storflyplass på Hadselsand. Disse vil også innebære nedlegging av Skagen. Ett alternativ er også at Leknes utvikles, og at Svolvær og/eller Skagen avvikles over tid.

Haster

NHO Nordland tar ikke stilling til hvilket alternativ de mener er det beste, men sier det for Lofoten sin del haster med å komme i gang med arbeidet.

– Etter at forslaget om storflyplass på Gimsøy ble forkastet, haster det nå å få på plass en 1600-meters rullebane. Potensialet for vekst i Lofoten er enormt. Forutsetningen er at gode transportløsninger kommer på plass, sier regiondirektør Ole Henrik Hjartøy i NHO Nordland i en pressemelding.

Rammer næringslivet

Han mener usikkerhet og ventetid rammer næringslivet.

– Lokalt næringsliv tar i dag regningen for at Avinors utredninger om fremtidig flyplasstilbud i Lofoten ikke er ferdig. Usikkerheten dette skaper, og unødvendig ventetid på utbygging av en større flyplass, hindrer flere nye investeringer og større vekst i næringslivet, sier Hjartøy.

NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold minner i pressemeldingen om at regjeringen gjennom Nasjonal Transportplan (NTP) har konkludert med at Lofoten trenger en større flyplass.

– Lofoten trenger helt klart en 1600-meters rullebane på en av de eksisterende flyplassene. Kombinert med andre infrastrukturutbedringer vil det føre til vekst for reiselivet i Lofoten i vinterhalvåret, sier hun.

– Avinor må selv vurdere hvilken av flyplassene som egner seg for utbygging, men vi etterlyser fortgang, sier NHO Reiseliv-sjefen.