– Å fly til Andenes er et naturlig valg. Derfra kommer passasjerene raskt sørover med Norwegian. Vi må tenke hva som er mest praktisk og hvordan vi kan få folk sørover, sier Giæver jr. til VOL.

Det har vært mye ståk rundt Ole Giæver nyetablerte flyselskap det siste året. I slutten av mars starter omsider FlyViking opp med sin første ruteflygning mellom Tromsø og Hammerfest. I april blir også Svolvær en del av rutetilbudet.

Målet er at selskapet skal kunne tilby atskillig flere ruter etter hvert. I Vesterålen gjelder dette først og fremst flyvninger mellom Evenes og Andenes. Et rutetilbud mellom Tromsø, Skagen og Bodø, kan også bli aktuelt, ifølge Giæver.

Når de nye rutene iverksettes, er derimot usikkert.

- Det trenger ikke å bli så lenge til, sier en hemmelighetsfull Giæver.

Forberedt på konkurranse Ola Giæver i "Fly Viking AS": Første fly klar til henting Ola Giæver, investor og tidligere Widerøe-pilot starter flyselskapet FlyViking AS. Nå kan han hente hjem sitt første fly.

At det blir hard konkurranse fra Widerøe, er den tidligere Widerøe-kapteinen forberedt på. Han er ikke redd for å gå inn i en priskrig med sin tidligere arbeidsgiver.

– Widerøe har allerede dumpet billettprisene på de samme rutene som vi skal fly. Det blir spennende å se om det er noe de kommer til å fortsette med. Men konkurranse blir det, sier han.

Flyparken til FlyViking består i dag av to fly av typen Dash 8-100.

– Vi har i praksis fem fly siden vi straks reiser til Canada for å hente tre til, sier Giæver jr.

Ifølge Nordlys har selskapet en leasingavtale på inntil 19 fly. Samtlige fly blir overhalt i Canada før de ankommer Norge.

– Svært vanskelig bransje - Jeg er ikke avhengig av statens penger Tidligere widereøepilot Ola Gievær lar seg ikke knekke av at Widerøe fikk kontrakt på alle flystrekningene i Nord-Norge. Nå satser han alt på åpne ruter.

Førsteamanuensis ved BI, Espen Andersen, understreker at han ikke har god nok kjennskap til prosjektet for å kunne uttale seg detaljert. Men han tror at Giæver og det ferske flyselskapet går en tøff tid i møte.

– Jeg vet ikke noe om selskapet eller økonomien i det. Men det jeg vet er at luftfartsbransjen er svært vanskelig. Den største utfordringen er høye faste kostnader i form av fly, bensin og ansatte. På inntektssiden har du et ikke-differensierbart produkt. Folk bryr seg ikke om hvilket flysete de kan velge, men hvor billig billetten er. Folk flest ser kun på pris, sier han.

Tøff konkurranse

Andersen tror at grunderen kommer til å møte tøff konkurranse fra sin tidligere arbeidsgiver, Widerøe.

– Det kommer til å bli en priskrig og etter hvert en kamp om de mest attraktive rutene. Widerøe er en stor organisasjon med lang erfaring. Slik det ser ut nå må han fly på det kommersielle rutenettet og da vil mulighetene begrense seg, sier han.

Ifølge Andersen konkluderte analysebyrået McKinsey i en rapport at blant 41 bransjer, er flybransjen den som returnerer minst penger til eierne.

– Luftbransjen er beinhard å konkurrere i. Kjøper du en fabrikk kan du bygge boliger. Et fly kan ikke brukes til så mye annet enn å fly, sier han.

-Konkurranse er bra Lødingen Næringsforum med konferanse om samferdsel Blant annet skal utfordrere til kortbanenettet dele sine tanker.

På spørsmål om hva han tenker om at Fly Viking etter hvert velger både Andenes og Skagen som destinasjoner, svarer han:

– Konkurransen er større på de større flyplassene, og det er vel begrenset hvor mange fly de har ressurser til å skaffe seg, i alle fall på kort sikt, slår Andersen fast.

Selv er Widerøe ordknappe når de blir bedt om å kommentere planene til FlyViking.

– Vi har en rekke konkurrenter både innenlands og utenlands. Konkurranse er bra, men vi har ingen spesielle kommentarer til at Fly Viking nå starter opp, sier informasjonsdirektør Silje Brandvoll til NRK Finnmark.

– Ikke overrasket Starter nytt nordnorsk flyselskap FlyViking AS tar opp konkurransen med Widerøe.

En som er svært begeistret for at FlyViking har planer om å fly til Andens, er ordfører i Andøy kommune Jonni Solsvik. Han er samtidig ikke overrasket at over at Giæver har valgt Andøya.

– For meg er ikke det noen bombe. Andøya er alltid et interessant marked, særlig innenfor reiseliv. Derfor mener jeg det er helt naturlig at de har planer om å fly hit. Jeg tror mange har interesse av å se Andøya. Giæver og FlyViking er i alle fall hjertelig velkommen her, sier Solsvik.

Manglet godkjenninger Razzia mot nytt, nordnorsk flyselskap Mistenker at FlyViking har brutt konkurranseloven, melder Nordlys.

Før helgen opplyste kommunikasjonsdirektør Gøran Nordheim i Luftfartstilsynet til TV at FlyViking mangler to godkjenninger før de kan starte flyvninger på kortbanenettet.

– Dette er udramatisk. Vi skal ha et møte om dette om kort tid, og vi regner med å ha de siste godkjenninger på plass kort tid etter dette, administrerende direktør Stein Terje Dahl til TV2.