– Asia, og spesielt Kina, er kjempespennende markeder som viser store potensial, sier kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten til Klassekampen.

De innreder nå to av sine skip spesielt rettet mot kinesere og har nylig etablert et salgskontor i Hongkong. På strekningen Bergen – Kirkenes forventer Hurtigruten en tidobling av antallet kinesiske passasjerer i løpet av de kommende fem årene.

To av de elleve hurtigruteskipene som går i rute langs norskekysten får skilting på kinesisk, har kinesisktalende guider og serverer mer asiatisk mat ved alle måltider.

– 120 millioner kinesere reiste utenlands i 2015, en tredobling fra 2010, sier Bjørnflaaten.

Hver kinesiske turist forbruker vel 8.000 kroner i døgnet under sin norgesferie, viser tall fra Menon Business Economics. Til sammenligning legger en gjennomsnittlig turist igjen 1.280 kroner i døgnet, og en cruisepassasjer bare 860 kroner under sitt landopphold.