I en søknad til Fylkesmannen i Nordland, kommer det frem at Reno-Vest ønsker å ta imot 1 000 bilvrak årlig, samt at de søker om tillatelse til å lagre opptil 500 bilvrak samtidig. De søker også om tillatelse til å ta imot inntil 4 000 tonn jern og metallavfall per år, samt å lagre opptil 2 000 tonn.

Vil motta bilvrak

Reno-Vest ønsker å bruke området til to aktiviteter. Det ene er mottak, miljøsanering, pressing og lagring av bruktbiler før videreforsendelse.

Det andre er mottak, oppdeling, pressing og lagring av jern og metaller før videreforsendelse.

Miljøsanering

Reno-Vest spesifiserer videre i søknaden hvilke miljøsaneringstiltak som vil gjøres. Aktivitetene skal blant annet foregå på fast ugjennomtrengelig dekke av fiberarmert betong, med tilknytning til oljeutskiller. Battreriet skal fjernes før bilen blir klargjort for miljøsanering. Saneringen skal skje fortløpende.

Når bilene er ferdig miljøsanert, som skal skje inne i et oppvarmet bygg, vil de lagres på en betongplate før pressing. Ferdig pressede bilvrak vil så bli stablet og lagret i blokker på samme sted.

Sorterer farlig avfall

Farlig avfall skal sorteres og lagres i separat og solid emballasje.

Overvann fra betongplaten samles i flere kummer og vannet føres til fordrøyningstank og oljeutskiller.

Søknaden ligger ute til høring, med frist 28. juli.