I ungdomsårene fikk de prøve seg på Blablafestivalen eller Rock Mot Rus, noe som utviklet seg til å bli Trænafestivalen og turné med Moddi. De jobber i det skjulte, og de vises ikke godt, med mindre man tenker seg om. Det er de som sørger for at lyden er bra, og lysene skaper stemning. Det er de som sørger for at alt er som det skal på scenen.

Violet Road

De siste årene har Bendik Myrvang fått reise rundt med Violet Road sammen med flere vesterålinger, deriblant Charles Ellingsen, som har startet et enkeltmannsforetak etter flere år i Lydteamet.

Begge de to er kjente navn på flere store og små arrangement i Vesterålen, men nå har det spredt seg til flere steder i vårt lange land.

Reiser rundt

Til vanlig jobber Myrvang i Risøyhamn, men støtt og stadig er han å se med gutta i Violet Road. Der sørger han for at ting er som det skal på scenen. Senest i juni i år reiste han sammen med dem og de andre teknikerne.

– Vi reiste først til Harstad, der rigget vi opp trommesettet og satte opp monitor og hengte opp lys før bandet kom. Vi slappet litt av under lydsjekk, men idet konserten begynner, blir det hektisk. Da skal alt være på plass til enhver tid. Slik var det hele veien til Tromsø, forklarer Myrvang, som under konsertene ikke har tid til å prate, men løper fram og tilbake med mikrofonstativer og trommer.

Får lære

Myrvang synes det er veldig fint å jobbe som scenearbeider, og han trives godt med resten av gjengen.

– Det er både spennende og utfordrende i bransjen. Man møter også mange fine folk som er flinke i det de gjør, som er villige til å lære bort til andre. Jeg får være med på festivaler, teater, konserter og turnere rundt, sier Bendik, som tenker å fortsette som scenearbeider.

Velger selv

Også Charles Ellingsen har reist rundt med Violet Road flere ganger. Han har også reist med Halvdan Sivertsen som vikar og med Moddi. Men det siste han gjorde var Trænafestivalen.

– Det er nettopp det som er så greit med det jeg gjør, og i et enkeltmannsforetak: Man kan velge litt selv hva man vil gjøre. Helgene er mest hektisk, så er det mer administrativt arbeid i hverdagene, sier han.

– Var en drittunge

I ungdomstiden til Ellingsen var det nok mange som hadde vanskelig å forstå den lille energibunten, som ikke klarte å sitte i ro på skolebenken.

– Jeg var nok en drittunge. Jeg hadde mye energi, og klarte ikke å lære på skolebenken. Jeg ville jobbe praktisk, og slik lærte jeg. I lyd- og lysbransjen fikk jeg slippe meg løs, og der var folk som lot meg slippe til. Der var mange som lærte meg hvor jeg skulle tråkke, og mange som bør takkes, sier han veldig takknemlig.

Fikk slippe til

Ellingsen skjønte tidlig at dette var hva han ville drive med, etter å ha prøvd seg både på den lokale revyen på Andenes, Blablafestivalen, teaterklub 81 på Dverberg. Rockeklubben på Sortland, ungdomsklubbene i Andøy og Rock Mot Rus-festivalen.

– Det er en form for kunstnerisk uttrykkelse, og det er så deilig å få drive på med. Jeg tror ikke egentlig det har så mye å si hvor man er i fra, men at tilbudene man har i ungdomstiden har mye å si. Vi hadde veldig mange plasser å utfolde oss i Vesterålen, mener han.

– Vi roser hverandre

Han tror også det at miljøet i bransjen er så tett har mye å si for at man ønsker å fortsette med det man gjør.

– Det at man ser at de rundt deg og at artistene gir deg tiltro til å styre lyd eller lys på deres show gjør mye for en. Og det at vi som er bak scenen er gode på å si at andre gjør en god jobb. Det er viktig at man føler seg god til det man gjør, og det er mange som har latt meg føle meg god fra jeg var en liten guttunge. Man føler man gjør en forskjell, og det er vi gode til å fortelle hverandre. Hvis noen gjør en god jobb, så får de høre det. Man setter pris på egen og andres jobb i denne bransjen, forklarer han.