Bø-ordføreren til ordet for at det er på tide at Vesterålen reiser seg og setter seg fremst i lokomotivet når det skal snakkes om behovet for infrastruktur til fylkesrådet.

– Er ikke umulig

– Samferdsel er noe alle snakker med fylkesrådet om. Jeg tror vi må tørre å si fra om de signalene vi har fått, her i regionen har vi en masse varer som skal ut herfra. Vi må tørre å si at vi skal ha en jernbane til Vesterålen. Narvik er et knutepunkt når det gjelder utskipning, og jeg synes vi må ha et mål om at Vesterålen setter seg i førersetet nå, sier Pedersen.

Han peker på at samferdsel på skinner ikke bare vil ha betydning for sjømatnæringa, men også for reiselivsnæringa.

– For turismen til regionene har dette betydning. Det kan virke utenkelig i dag, men om vi begynner nå og jobber strategisk, så er det ikke umulig, sier han.

Pedersen peker også på at å løfte fram jernbane 25. oktober, ikke er noe som skal bevilges penger til i første omgang.

– Hvis vi mener at det å få varer ut er ei utfordring, så er jeg ikke sikker på at bare vei er veien å få, men også jernbane og båtfrakt er viktig, sier han.

Felles strategi og ledestjerne

I regionrådsmøtet fredag ble det lagt opp en felles strategi fra Vesterålen i forkant av møtet med fylkesrådet.

Det ble diskutert om man i løpet av det to timer lange møtet med fylkesrådet skal nevnes tilbudsstrukturen innen videregående skole, men ordfører i Øksnes, Karianne Bråthen opplyser at dette blir tatt opp i et eget møte.

– Fiske og fangst er noe som vi jobber for i Øksnes som bør linkes til tilbudsstruktur. Men det kommer et møte som kun skal handle om videregående skole og tilbudene, sier Bråthen.

– Byggfag er lagt ned på Sortland, men beholdt på Melbu. Vi må tenke over hvordan behov vi har. Sjømatnæringa og byggenæringa er i enorm vekst i Vesterålen, det er noe som vises, så det vil ikke være noe problem å få lærlingeplass, sier Siv Dagny Aasvik.

Handlingsdelen i Nasjonal Transportplan sendes ut på høring med kort frist, og Lødingen-ordfører Atle Andersen mener det er på sin plass å gi innspill, noe Tove Mette Bjørkmo var enig i.

– Skal vi tenke ren strategi, så har Øksnes en suksess innen hvitfisknæring med lokal verdiskapning og lokal investering. De er en ledestjerne for alle oss andre innen hvitfisknæringa, hvordan skal vi få den suksessen til å duplisere seg i ander kommuner, sier Jonni Solsvik.

– Når det investeres i foredling i Øksnes, så er det der vi skaper helårige arbeidsplasser. Å få det med i dialogen i fylkesrådet synes jeg er interessant, da tenker vi strategisk, sier Solsvik, som også vil ha med på hvordan Vesterålen tenker rundt infrastruktur og veier, fra E6 og ut.

Enorm økning i tungtransport

Også regionrådslederen synes infrastruktur må løftes:

– Sjømat og samferdsel en viktig når det gjelder både hvitfisknæring og sjømatnæringa. Vi får en formidabel produksjonsøkning på Nordlaks. Den massive økninga av tungtransport mellom Hadsel og Sortland kommer, det vil få to vogntog i timen. Og der er det helt kritisk at ikke fylkeskommunen stopper opp, Statens vegvesen vil være avgjørende for utviklinga, sier Aasvik.

– Den økte vogntog-belastningen er formidabel, og vi må fortelle om behovene i Vesterålen. Dette avhenger av at fylkeskommunen har fokus på Vesterålen, hvis ikke vil det være proppen i systemet, sier Aasvik.

– En annen ting som er viktig for Nordland er lokaliteter til oppdrett. Skal vi få vekst i sjømatnæringa og de områdene som er viktig, så må vi ha en dialog med fylkeskommunen om hvordan vi skal få dette til, sier Sture Pedersen, som nevner at man i Bø jobber med en arealplan der myndigheter utenfor kommunen står for de største komplikasjonene i arbeidet med å få til utvikling.

– Fylkeskommunen er en av de som uttaler seg om hvor vi skal ha oppdrett og ikke, og det har med utvikling i regionen å gjøre, sier han.

– Fisk og samferdsel henger tett sammen. Holmøy og satsingen i Holmen det som skal skje der er formidabelt. Det kommer til å bli enormt, og der skal aktivitet inn i de bygningene som er bygd. Dette er to store giganter som skal bruke veiene våre, og det må tas hensyn til. I dette må vi også snakke om kompetanse og fiskerimiljø som vi må jobbe for å beholde i vår region, sier Tove Mette Bjørkmo.

Nattestengt toll er en hemsko

– Det er derfor vi må ha fokus på samferdsel. Det er så mange faktorer som er knytta til samferdsel, så det er nummer én. Infrastruktur som fylkesvei fra Andøy til Sortland, fra Øksnes og Bø, er kjempeviktig for at vi skal få til verdiskapning, sier Jonni Solsvik.

Øksnes-ordføreren er enig i at samferdsel er viktig for alt.

– Også for reiselivsnæringa. For sjømatnæringa er det spesielt kritisk med passeringen av Bjørnfjell og nattestengte tollstasjoner, det er en kjempe-hemsko for oss. Og det er noe vi må pushe fram i møtet, sier Bråthen.

Dermed var det utkrystallisert hvor fokus i det to timer lange møtet 25. oktober skal være.

– Det blir fiskeri og samferdsel. Så ønsker vi et eget møte om utdanning, sier Tove Mette Bjørkmo.