Etter en lang runde i Samferdselsdepartementet hvor skjebnen til de fire Loran C-stasjonene i Norge skulle avgjøres ble det bestemt at det gamle navigasjonssystemet fra den kalde krigens dager skulle destrueres. Dermed ble stasjonene på Værlandet, Berlevåg og Jan Mayen jevnet med jorden tidligere i år, men da den siste som befinner seg i Bø skulle rives mente Forsvarsmuseet at det kunne være gode grunner til å frede stasjonen.
Viktig del av navigasjonshistorien
Onsdag i denne uken var representanter fra Forsvarsmuseet og Forsvarsbygg på ekskursjon og tok anlegget i Bø nærmere i øyesyn.
– Vi mener det er grunner til å verne stasjonen og senderen for dette er en betydelig del av navigasjonshistorien. Det har imidlertid ikke noe å si for den 200 meter høye masten. Den må ned uansett, for vedlikeholdskostnadene ved å ha en så stor mast stående vil bli for store, sier Steinar Grønås i Forsvarsmuseet.
Sprenger bardunene
Det er Tron-Erik Tomtum i Forsvaret som har saken med mastrivingen, og han mener at det er gode sjanser for å få fjernet masten i løpet av året.
– Vi har ikke satt datoen, men det kan bli i år, sier Tomtum.
– Hvordan fjerner man egentlig en 200 meter høy mast?
– Vi sprenger bardunene i den rekkefølgen vi vil masten skal falle, forklarer Tomtum.
– Det må være litt av et syn å se en sånn mast deise i bakken?
– Joda, men den virkelige jobben begynner når masta er nede. Det blir ganske mye å rydde opp.
Tomtum lover å si fra når de er klare med dynamitten sånn at Vol kan få med begivenheten.