Nå får du sjansen å se Hurtigrutens nye flaggskip

Sommeren 2019 satser Hurtigruten stort på norskekysten: De splitter nye hybriddrevne ekspedisjonsskipene MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal seile langs norskekysten hele sommeren.

Hurtigrutens nye hybridskip MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal ta gjester fra hele verden nærmere naturen med grønn teknologi og komfortable omgivelser. Skipene får store utendørs observasjonsdekk, blant annet med evighetsbasseng  

Nyheter

Ekspedisjonsseilingene kommer i tillegg til Hurtigrutens 11 skip i Kystruten Bergen-Kirkenes, og betyr at små og store steder langs hele kysten vil få besøk av de spektakulære hybridskipene.

- Jeg synes det er helt fantastisk at vi nå kan vise fram verdens råeste kystlinje med verdens råeste skip, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.


Se seilingsruten til MS Fridtjof Nansen

fridtjof n.jpg 

Dag 1 Amsterdam
Dag 2 Til sjøs
Dag 3 Rosendal
Dag 4 Geiranger
Dag 5 Til sjøs – krysser polarsirkelen
Dag 6 Reine og Trollfjorden
Dag 7 Sommarøy
Dag 8 Skarsvåg
Dag 9 Bjørnøya
Dag 10 Utforsking av Svalbard
Dag 11 Utforsking av Svalbard
Dag 12 Isfjorden og Longyearbyen
Dag 14 Amsterdam



Se seilingsruten til MS Roald Amundsen

ms roald.jpg 

Dag 1 Hamburg

Dag 2 Til sjøs
Dag 3 Bergen
Dag 4 Geiranger
Dag 4 Ålesund
Dag 5 Trondheim
Dag 6 Bodø
Dag 6 Svolvær
Dag 7 Tromsø
Dag 8 Kirkenes
Dag 9 Honningsvåg
Dag 9 Hammerfest
Dag 10 Reine
Dag 11 Brønnøysund
Dag 12 Kristiansund
Dag 12 Molde
Dag 13 Florø
Dag 14 Til sjøs
Dag 15 Hamburg 

 

Nyheten kommer bare noen dager etter at Hurtigruten annonserte at de vil legge inn anbud på alle 11 skip i konkurransen om den nye avtalen på Kystruten Bergen-Kirkenes.


Transportforsker mener Hurtigruten prøver å skremme konkurrentene

Hurtigruten har gått offensivt i sitt anbud om hvem som skal få kontrakten på å seile kystruten.

 

- I 125 år har vi vært livsnerven langs norskekysten, og fraktet lokalreisende, gods og turister. Dette er en del av Hurtigrutens DNA. Ingen kan norskekysten som oss. Vi gleder oss til konkurransen, og er med for å vinne, sier Skjeldam.

Hurtigrutens nye hybridskip MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal ta gjester fra hele verden nærmere naturen med grønn teknologi og komfortable omgivelser. Her fra Amundsen Science Center / Nansen Science Center.  

 

Skaper milliardverdier

Hurtigruten står i dag for 14 prosent av alle utenlandske gjestedøgn i Norge.

Med de to hybridskipene i ekspedisjonsseilinger langs kysten, vil Hurtigruten operere 13 skip langs norskekysten gjennom hele sommeren 2019 – både til velkjente og nye hurtigrutedestinasjoner.


Hurtigruten vil søke om anbud:

– Vi ønsker å bringe videre 125 år med kompetanse og erfaring inn i det nye anbudet

– Hurtigruten kommer til å by på anbudet for kystruten, og vi kommer til å by på hele anbudet, sa konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam, på en pressekonferanse torsdag formiddag.

 

Hurtigrutens nye hybridskip MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal ta gjester fra hele verden nærmere naturen med grønn teknologi og komfortable omgivelser. Her fra Explorer Lounge der gjestene kan nyte spektakulær utsikt gjennom panoramavinduer. 

 

- På jakt etter nye steder å utforske

- Vi er alltid på jakt etter nye steder vi kan utforske. Og uansett om vi vinner anbudet eller ikke, kommer vi til å satse hardere og seile mer langs norskekysten fremover. Norskekysten har alltid vært en sentral del av Hurtigruten-produktet, og kommer også til å være det fremover uansett hva som skjer, sier Skjeldam.

MS Roald Amundsen skal seile en rekke 14-dagers rundturer fra Hamburg oppover langs norskekysten og tilbake til Hamburg. Seilingene er basert på Kystruten Bergen – Kirkenes som Hurtigruten har drevet siden 1893.

I tillegg til flere av de helårlige hurtigrutehavnene, er også Geirangerfjorden og Reine blant destinasjonene.

Hurtigrutens nye hybridskip MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal ta gjester fra hele verden nærmere naturen med grønn teknologi og komfortable omgivelser.  

MS Fridtjof Nansen skal seile en rekke 14-dagers turer fra Amsterdam via norskekysten, Bjørnøya og Vest-Svalbard til Longyearbyen. Her tar skipet om bord nye gjester, før det setter kursen sørover igjen langs den samme ruten. Seilingene er basert på den legendariske Sportsruten som Hurtigrutens grunnlegger Richard With startet i 1896.

Blant reisemålene som får besøk av det splitter nye hybridskipet er Rosendal, Sommarøy, Trollfjorden og Skarsvåg – verdens nordligste fiskelandsby.

Hurtigrutens nye hybridskip MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal ta gjester fra hele verden nærmere naturen med grønn teknologi og komfortable omgivelser. Her fra MS Fridtjof Nansens Explorer Lounge.  

 

Revolusjonerende hybridskip

MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen er under bygging på Kleven verft i Ulsteinvik, og byr på en rekke nyvinninger:

I tillegg til banebrytende teknologi og grønne løsninger, kan opp til 530 gjester nyte den spektakulære norskekysten fra store observasjonsdekk eller gjennom panoramavinduene i Explorer Lounge forut på dekk 10.

Alle lugarene er utvendige, halvparten av med egen balkong. Hjørnesuitene akterut har private boblebad. Det er også store boblebad på bassengdekket, som også har egen bar og evighetsbasseng med spektakulær utsikt.

De tre restaurantene (Aune, Lindstrøm og Fredheim) har hentet inspirasjon fra norsk polarhistorie og lokale råvarer.

Hjertet av skipene blir Amundsen Science Center / Nansen Science Center. Edutainment-området blir spekket med gadgets og teknologi som sammen med Hurtigrutens håndplukkede Ekspedisjonsteam skal gi gjestene en dypere forståelse for områdene skipene utforsker.

De to nye Hurtigruten-søstrene får også et bredt utvalg spesialbygget ekspedisjonsutstyr, som kajakker, padlebrett, Blueye undervannsdroner og Explorer-båter som kan ta gjestene i land nærmest hvor som helst.

- Det blir helt unike skip, sier Skjeldam.

NB! Seilingene med MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen legges ut for salg i begynnelsen av desember.

Hurtigrutens nye hybridskip MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen skal ta gjester fra hele verden nærmere naturen med grønn teknologi. De blir verdens første ekspedisjonscruiseskip med batteripakker og hybridfremdrift.  

 

MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen

Bygget: 2018 Kleven Yards, Norway

Størrelse: 20.889 bruttotonn

Lengde: 140 m

Bredde: 23,6 m

Draft: 5,3 m

Gjester: 530

Lugarer: 265

Mannskap: 151

Cruisefart: 15 knop

Isklasse: PC-6

Flagg: Norsk

Hjemmehavn: Tromsø