– Selvfølgelig er det skummelt å sende hundene med fly. De betyr nesten alt for meg, så jeg er livredd for at det skal skje noe med dem, sier Benedikte Roarsen (17).

Foto: Frode Hansen

VG møter Benedikte og tanten Tone Roarsen (55) på Gardermoen. De har nettopp vært i Oslo på hundemesse med hundene Mester og Ready (16 mnd.) og skal hjem til Bø i Vesterålen. Hundene, som er søsken, har ikke vært i luften mange ganger før, men nå skal Benedikte og Tone snart overlate sine kjæreste dyr til helt fremmed personale.

– Jeg har jo hørt noen skrekkhistorier om hvordan hundene egentlig behandles når de sendes med fly. Det er måten de kan bli håndtert på jeg er redd for, om de blir slengt rundt eller skremmes av høye lyder, sier Tone.

Hun strammer til i båndet. Noen raske kofferter triller forbi, og en annen hund bjeffer på avstand. Mester og Ready, som alltid er helt stille og har vunnet priser i lydighet, begynner å smågneldre. De titter, snuser og sklir litt rundt på det glatte gulvet.

– Jeg merker at de er litt stresset. De skjønner nok at noe skal skje.

Foto: Frode Hansen

Hundepsykolog advarer

Aldri før har flere flydd med hundene og kattene sine, melder norske flyselskap. Norwegian frakter om lag 50.000 kjæledyr i året. Dette er over en dobling fra 2011. Med SAS er det 45.000 dyr som flyr hvert år. Det er ekstra mange rundt juletider når vi skal på ferie eller dra hjem til jul.

– Noen eiere er bekymret. Det er ikke så rart, for de sender tross alt det kjæreste de eier av gårde på et fly, og det må respekteres. Om det skulle skje noe med dyret er det også veldig alvorlig for oss - fordi det er et familiemedlem, sier Gjermund Lindstad, stasjonsansvarlig for Norwegian på Gardermoen.

Av og til skjer det uhell som kan skremme enhver matmor eller matfar. I 2010 døde Lars Monsens hund etter en flytur. Sent i sommer ble den lille hunden Bamse (7) sporløst forsvunnet fra Gardermoen flyplass.

Foto: Frode Hansen

På forum og i Facebook-grupper diskuterer dyreeiere hva som egentlig skjer når du og hunden din skilles i avgangshallen: Hvordan har Fido det når han skal være med oss på den store, bråkete flyplassen, og stues i lasterommet høyt oppe i luften? Blir han kastet rundt? Er han redd? Fryser han? Er det ofte ulykker?

– Jeg ville aldri satt hunden min i lasterommet på et fly. Det skjer alt for ofte noe galt til at jeg ville tatt sjansen på at det skulle gå bra, sier hundepsykolog ved Good Dog, Tess Erngren.

Foto: Frode Hansen

Hun blir overrasket når VG presenterer for henne hvor mange kjæledyr som flyr.

– Det er faktisk langt flere enn jeg trodde. I mange av tilfellene kunne man nok tatt bedre hensyn til dyrets behov. Jeg fraråder å ta med hunder på flytur, med mindre det er absolutt nødvendig. Det er en påkjenning for dyret, sier Erngren.

Foto: Frode Hansen

– Uhell er svært sjelden

Lindstad i Norwegian forstår at mange synes det er skummelt å ta med bestevennen i bagasjerommet.

– Men sannheten er at kjæledyrene har førsteprioritert i håndtering. Vi følger et internasjonalt regelverk. For friske hunder er det trygt å fly, sier Lindstad.

– Det kan vel skje uhell?

– Hvis det skjer noe, er det i så fall uhell. Men det er svært sjelden. Da er det som oftest fordi eier for eksempel har flydd med en syk hund. Som mennesker, må hunder være friske når de flyr.

For å se hvordan det hele foregår, har VG har fått tillatelse til å bli med på innsiden av Gardermoen flyplass. Vi får være med bak de lukkede dørene fra Mester og Ready slippes av av eierne sine, til de lempes over i flyets lasterom.

– Hundeburet falt i gulvet

Matmor Benedikte Roarsen har opplevd flymarerittet tidligere. Den andre hunden hennes, på fem år, ble mistet i gulvet på flyplassen. De ansatte glapp, og buret med hunden falt rett i bakken, forteller Benedikte.

– Den hunden flyr jeg aldri med igjen. Hunden ble selvfølgelig livredd, og har etterpå blitt livredd hver gang hun ser at jeg tar ned buret fra loftet. Men jeg har flydd mye med hund, og det går stort sett bra. Likevel er jeg alltid redd for at det skal skje igjen, sier hun.

Foto: Frode Hansen

«Vær forsiktig med ham». Benedikte stryker Mester på hodet før hun åpner buret, og lokker ham inn med en godbit. Så blir søsterhunden Ready ledet inn i buret ved siden av. De peser tungt og legger på ørene når de må skilles fra eierne, for å løftes opp på en tralle med flere andre dyr i bur. Hundene trilles vekk fra avgangshallen rundt to timer før flyet går.

– Det er viktig at dyrene sendes i godkjente bur for at det skal være trygt. Hvis buret ikke er i orden kan vi nekte å sende hunden, sier Lindstad i Norwegian.

Hundene blir først sendt inn i en stor heis. Den leder ned til et lokale som ligner et tomt parkeringshus. Her blir hundene i burene lempet over i en henger, og de kjører noen minutter ute på rullebanen før de settes av i bagasjehallen.

Sammen med kofferter som surrer på rullebånd, og bagasjebiler som kjører rundt, venter Mester og Ready i buret. Mens Mester har lagt seg ned for å sove, følger Ready med på alle de uvante bevegelsene i rommet.

– De fleste dyrene tar dette veldig rolig. Men det varierer mellom de ulike hundene hvor godt de tåler slike inntrykk, forklarer Lindstad.

Kjølig og mørkt i lasterommet

Eierne Benedikte og Tone vinker fra kabinvinduet. Rundt 15 minutter før flyet skal ta av rullebanen kjøres hundene på henger til flyet. I 1,3 minusgrader, med kraftig motorstøy rundt seg, venter Mester og Ready på at koffertene skal bli ferdig stablet i lasterommet. Sterkt lys og høye lyder vekker selv Mester som har sovet store deler av ettermiddagen.

Foto: Frode Hansen

Noen få minutter før avgang bærer to menn burene så forsiktig som mulig i lasterommet. Under buret stables det plankebiter for at det ikke skal bli for kaldt. Så surres det hele fast med stropper som tåler flere tusen kilo.

Foto: Frode Hansen

Lyset slukkes i lasterommet, og når den lille luken under flyet lukkes, blir det bekmørkt. VG får ikke bli med lenger nå, og fikk ikke tillatelse fra Norwegian til å filme hunden i buret under flyturen. Men Lindstad i Norwegian forteller litt om forholdene når hunden flyr: Han mener at det på mange måter er som for oss mennesker. Støyet er ikke høyere i lasterommet enn i kabinen. Temperaturen er fem til ti grader, så det kan være litt kaldt - men den er alltid trygg.

1 time og 40 minutter etter at Ready og Mester ble lastet om bord på Gardermoen lander de på Harstad rullebane. Halen, som før turen var mellom beina, står rett opp når de blir gjenforent med Benedikte og Tone.

– Dette gikk veldig bra. Hundene var bare veldig glade da de kom ut av buret, men jeg merket at Ready hadde stresset litt mer enn Mester, sier Benedikte.

Foto: Frode Hansen

Trykkforskjeller kan gi smerter

Hundepsykolog Tess Erngren forklarer at hunder som er stresset på flytur kan gi uttrykk for det på ulike måter.

– Når du ser tydelige stresstegn før turen, som pesing, er det viktig å tenke på at denne hunden kommer til å ligge i stress over lang tid. Det har negative effekter. Noen hunder kan vise mindre tegn, selv om de egentlig er redde. Enkelte kan legge seg ned, og virke tilsynelatende rolig, men egentlig har de bare gitt opp.

Hun mener at én flytur kan gi varige traumer.

– Det hele er et stressmoment med enorme sanseinntrykk, noe som kan føre til at hunden blir redd for alle lignende opplevelser i ettertid, for eksempel å kjøre bil. Vi vet heller ikke hvordan lufttrykkforskjeller påvirker hunden. Det kan oppleves smertefullt, sier hun.

Foto: Frode Hansen

Veterinær og seksjonssjef dyrevelferd i Mattilsynet, Torunn Knævelsrud, deler denne oppfatningen.

– Hunder kan helt sikkert oppleve samme ubehag som oss når vi flyr, for eksempel såkalte dotter i ørene. Det finnes hunder som har ganske lange og tunge ører, og øregangen kan være tett, noe som absolutt kan være relevant, sier Knævelsrud.

Hun forklarer at til tross for at selvskapene antagelig har gode rutiner, blir burene løftet på.

– En flytur er støyete og stressende for hunden, men vi har ikke noe grunnlag for å si at det er helt uforsvarlig. Men hvis du skal på ferie, tenk på om hunden din faktisk har noen glede av å være med på den turen.

Foto: Frode Hansen

Prat med veterinær først

Gjermund Lindstad i Norwegian presiserer at du bør prate med veterinæren før du flyr med dyret ditt.

– Det bråker ofte mye rundt et fly, og temperaturen i lasterommet er avhengig av været. For at kjæledyret ditt skal få en behagelig tur, må du forsikre deg om at det tåler å reise under disse forholdene. Spør veterinæren om katten eller hunden din kommer til å tåle flyturen, sier han.

Små hunder eller katter kan fraktes i kabinen på innenlandsfly i Norge. Dyrepsykolog Erngren mener dette er et bedre alternativ, fordi du ser hunden og kan hjelpe den.

– Det er også enklere å trene hunden til å være trygg på dette. Du bør begynne med å tilvenne den buret, og gjøre det til noe positivt - for eksempel ved å servere frokost og middag inne i buret. Deretter må du øve på å lukke buret, og bevege det forsiktig. Når hunden er trygg, kan du ta buret med ut. Er du seriøs, bør du trene på livlige områder som minner om flyplassen, som for eksempel Oslo S, sier hun.

Erngren forklarer at det i noen tilfeller kan bruke beroligende medikamenter. Det er dog svært viktig at disse er angstdempende, og ikke bare muskelberoligende.

Dette må du vite før du flyr med dyret ditt

* Med norske flyselskap koster det rundt 550 til 850 kroner å fly med hund eller katt i lasterommet.

*  Husk å sjekke om katten eller hunden din har alle de nødvendige dokumentene de trenger for å reise med fly. Dette gjelder også vaksinasjonsdokumenter.

* Kom til flyplassen i god tid. Du må ha sjekket inn minst én time før avgang hvis du har med deg kjæledyr.

* Norwegian tillater bare å fly katter og hunder. Andre selskap, som SAS, tillater også andre dyr - i lasterommet.

* Forskjellige land har forskjellige betingelser som må oppfylles for å ta med et kjæledyr til landet. Derfor må du kontrollere dette før du bestiller billett, enten ved å spørre det respektive landets ambassade eller se landets nettsted.

* Det er en rekke krav til burene dyret reiser med.

I lasterommet:

* Kjæledyret ditt må kunne reise seg, snu seg og ligge i en naturlig stilling inne i buret.

* Buret må ikke være større enn 125 x 81 x 86cm (l x b x h).

* Det må være tydelig merket med navnet og mobilnummeret ditt.

* Det må være rent, i god stand og laget av et solid og helt vanntett materiale. Stålbur er imidlertid ikke tillatt.

* Du må fjerne eller sikre eventuelle hjul.

* Du må feste døren på buret med strips/buntebånd.

I kabinen:* Vesken/buret må ikke være større enn 43 x 31 x 20 cm, eller så må den kunne presses sammen til denne størrelsen, hvis den er myk.

* Vesken/buret og kjæledyret/-dyrene må ikke veie mer enn åtte kilo tilsammen.

Kilde: Norwegian, SAS.