Det var Aftenposten som først fortalte om nyheten.

Leonhard Nilsen & Sønner bygde frøhvelvet, som i dag inneholder 930 000 frøtyper fra hele verden. Formålet med frøhvelvet er å bevare den store genetiske variasjonen innen verdens matplanter. Prosjektet har fått mye oppmerksomhet, og ble åpnet med storslått besøk av EU-topper og statsministre fra hele verden i 2008.

Frøhvelvet har blitt kåret til den sjette beste oppfinnelsen i verden, av Time Magazine.

Store klimaendringer

De økende temperaturene i Arktis ledet til snøsmelting og større regnfall, i stedet for snø. Store mengder vann tok seg inn i tunnelen, før det frøs til is. Vannet tok seg ikke inn i selve hvelvet, bare i tilførselstunnelen.

Frøene er derfor fortsatt trygge, og lagres i en temperatur på -18 grader, som er nødvendig lagringstemperatur.

Det store spørsmålet nå, er om dette var et engangstilfelle, eller om man vil fortsette å se lignende tilfeller på grunn av klimaendringene. Ifølge Teknisk Ukeblad var oktober i fjor måned nummer 70 med temperatur over normalen på Svalbard.

Vil utbedre

Et rådgiverfirma har kommet med utbedringstiltak for tilkomsttunnelen til hvelvet. Det er satt av 37 millioner kroner til utbedringer, inkludert utrednings- og prosjekteringsarbeidet.

– Selve signaturbygget over bakken blir stående, men det er tunneldelen inn til fjellhallen som har voldt oss noen utfordringer. Det var også her vi hadde vanninntrengningen, sier kommunikasjonsdirektør i Statsbygg, Hege Njaa Aschim, til Aftenposten.

Om Statsbygg får klarsignal fra Landbruks- og matdepartementet, starter arbeidet til våren. Etter planen skal det stå ferdig i 2019.

Problemer fra starten

Ifølge kommunikasjonsleder i Multiconsult, Gaute Christensen, har det vært problemer med anlegget helt fra begynnelsen av.

– I etterpåklokskapens lys ser vi nok at prosjektet ikke godt nok så hvilke utfordringer som man faktisk stod overfor da man planla, kostnadsregnet og organiserte prosjektet, sier Christensen til Svalbardposten.

Frode Nilsen i LNS. Foto: Arkiv Jørn Aune

LNS' konsernsjef, Frode Nilsen, hevder overfor Svalbardposten at de ikke hadde noe med prosjekteringen å gjøre, og vil ikke svare avisa på om det har vært en byggetabbe.

Christensen i Multiconsult sier at Statsbygg den gang valgte en gjennomføringsmodell med deler av prosjektet som totalentreprise.

– Dette innebærer at entreprenør også svarer for detaljprosjekteringen, sier han til avisa.

Skal erstatte med betong

Nå skal 17 000 kubikkmeter løsmasse rundt tunnelåpningen erstattes med betong. Det skal støpes nye fundamenter og lages dreneringsgrøfter i fjellsiden, for å hundre at smeltevann samler seg rundt adkomsttunnelen, skriver Aftenposten.

– Deretter er planen å fylle på med ny, frostfri masse, dette gjøres lagvis sammen med kjølerør. Disse rørene skal hjelpe naturen med å kjøle seg ned. Over dette skal det legges på masse som skal lede bort overflatevannet, før det til slutt kjøres på med stedegen masse, sier Aschim i Statsbygg til Aftenposten.