Fylkeskommunen er allerede på jakt etter mulige salderingspunkter i budsjettet for neste år, og har sendt på høring forslag til kutt i de fylkeskommunale busstilbudene fra og med 20. august.

Fylkeskommunen legger opp til kutt i busstilbudet i alle regioner i Nordland. For Vesterålen sin del er det åtte ruter som rammes, men bare enkelte avganger.

Noen av rutene blir i praksis strupet enkelte dager - for eksempel bussruta 18-876 mellom Risøyhamn skole og Sandnes i Andøy kommune. Der legger fylkeskommunen opp til å kansellere 14.10-avgangen fra Risøyhamn på tirsdager og fredager når det er skolefrie uker - og 07.40-avgangen fra Sandnes samme dager. I praksis kanselleres da hele ruta når det er skolefri, ettersom dette er endeholdeplassene, de aktuelle dagene.

Ingen av kuttene gjelder skoleskyssavganger.

Mest i Hadsel

Det er Hadsel som rammes hardest av de foreslåtte kuttene.

For eksempel foreslås det store kutt på bussrutene 832 og 833. Det foreslås at morgenavgangene 08.30 fra hhv Stokmarknes og Melbu bussterminaler, kuttes på hverdagene om vinteren. Det samme gjelder avgangen som går fra Melbu 11.50, denne går i utgangspunktet i retur fra Stokmarknes 12.35, følgelig er også denne returavgangen foreslått kutta. I tillegg foreslås det å kutte dagens siste avgang, kl. 13:55, fra Melbu de dagene det er skolefri.

For rute 832 foreslås det å kutte 08.15-avgangen fra Stokmarknes hver mandag om vinteren og mandag-fredag om sommeren. Det samme foreslås da med 09-avgangen motasatt vei, fra Slottnes. I realiteten betyr det vil være fem timer mellom avgangene på den ruta fra Stokmarknes de dagene: den første går 06.25, og neste går 11.30. 11.30-avgangen foreslås også fjerna når det er skolefri, uansett årstid, mens 13.25-avgangen foreslås fjerna når det er skolefri på vinteren. Skolefrie dager på vinteren, vil det da kun være én avgang på denne ruta, nemlig morgenbussen som går 06.25. Denne vil da heller ikke returnere til Stokmarknes, men ha Slottnes som endestasjonen.

– Reell høring

Samferdselssjef Odd Steinar Åfar Viseth i Nordland fylkeskommune, benekter ikke at kuttene kan få konsekvenser.

– Vi vet at en del av endringene vi foreslår har konsekvenser. Men vi regner med å få bedre oversikt over konsekvensene gjennom høringa. Vi kjenner til mange forhold, men vi kjenner ikke til alt, sier han, og understreker at høringa er helt reell, de ønsker å få en oversikt over konsekvensene ved disse kuttene.

– Har dere tatt hensyn til for eksempel bussavganger brukt av pasienter ved sykehuset i Stokmarknes, reisende til flyplassen eller pendling mellom kommunene? Eller har dere kun sett på hvilke avganger det er færrest reisende på?

– Vi har i hovedsak sett på avganger som har få reisende, men vi har også selvsagt tatt hensyn til hva som er fornuftig utifra andre hensyn, det er jo en av grunnene til at vi har en høring. Men: hvis det er er lite folk på en buss i én retning, har vi sett på trafikken motsatt retning. En buss kan ikke kjøre bare én vei, den skal også i retur, sier Viseth.

– Det er også noen strukturelle grep ute og går. Vi har tenkt på for eksempel om det finnes flere avganger på strekninga, og hensyntatt at vi ikke skal legge ned alt tilbud på viktige strekninger, sier han.

Trer i kraft fra høsten av

Her kan du se alle kuttforslagene i bussrutene. Det er også foreslått endringer i noen ruter i Sortland og også ganske omfattende endringer for ute 843 i Bø - her er det foreslått å kutte flere avganger tirsdager og torsdager i skolefrie uker, slik at det kun blir to avganger daglig på ruta.

Saken er sendt ut på høring til alle nordlandske kommuner, og høringsfristen er 17. april.

Deretter skal den behandles politisk på fylkesnivå i mai.

Uansett utfall, gjelder eventuelle kutt fra 20. august i år. Det vil si at for eksempel kuttene i sommerruter og -avganger ikke vil gjennomføres før til neste år.