– Alkolås i all offentlig transport på vei har vært vår viktigste merkesak de seneste årene, så dette er et stort og positivt steg i riktig retning, sier generalsekretær i MA - rusfri trafikk, Elisabeth Fjellvang Kristoffersen i en pressemelding.
Loven åpner for at alkolås ettermonteres i busser, minibusser og taxier. I første omgang ser det ut som forskriften kun vil omfatte buss og minibuss. På sikt ønsker MA - rusfri trafikk alkolås i alle nye biler, og Kristoffersen hadde helst sett at taxi var med i forskriften fra dag én.
Vil ha trygge passasjerer
– Den reisende skal være trygg på at sjåføren er edru, og med alkolås i alle busser og minibusser er vi et godt stykke på vei. For MA - rusfri trafikk er det særdeles positivt at alle skolebarn som er avhengig av skoleskyss, med dette påbudet får den samme, trygge transporten, sier Kristoffersen.
Nå er det nemlig slik at i noen fylker og kommuner har skolebussene alkolås, i andre ikke.
Begrunnelsen for at taxier ikke tas med i forskriften nå er at det må etableres gode og sikre metoder for ettermontering av alkolås for kjøretøygruppe M1 (personbil). Statens vegvesen skal også vurdere erfaringene med innføringen av alkolås i buss og minibuss først.
Stor utfordring
Ifølge Ifølge dybdeanalyser gjort av Statens vegvesen er det rus i minst 21 prosent av alle dødsulykker.
– Kjøring i rus er en av våre største trafikksikkerhetsutfordringer, og alkolås er en teknologi som kan være med på å redusere antallet drepte og hardt skadde på norske veier, forklarer Kristoffersen.