Hurtigruten kutter engangsplast før sommeren

En million sugerør årlig er blant de enorme plastmengdene som forsvinner når Hurtigruten kutter engangsplast fra sommeren.

KUTTER SUGERØR: En million sugerør årlig er blant de enorme plastmengdene som forsvinner når Hurtigruten kutter engangsplast fra sommeren. Konsernsjef Daniel Skjeldam og hotellsjef Kristian Skar på MS Richard With i Kirkenes.   Foto: ØRJAN BERTELSEN

Nyheter

Som første selskap i Norge kutter Hurtigruten all unødvendig engangsplast. Allerede 2. juli skal alt fra sugerør og rørepinner til plastglass og plastposer være borte fra selskapets skip. Målet: Å bli verdens første plastfrie rederi. Dette melder selskapet i ei pressemelding torsdag.


Vernebygget for «Finnmarken».

Laveste anbud er 40 millioner over budsjett

Økonomisjen Tommy Løveng Hansen orienterte i formannskapet torsdag om anbudene som er kommet inn for vernebygget over «Finnmarken».

 

– I det siste har det blitt snakket mye om plastforurensning. Og det har vært et voldsomt engasjement. I Hurtigruten har vi hatt fokus på plastproblemet gjennom mange år. Vi mener det er på tide med handling. Ved å kutte engangsplast allerede nå, håper vi å kunne vise andre at det faktisk er mulig å gjøre noe med problemet, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.


Eksempler på Hurtigrutens plast-kutt

• Sugerør

Årlig forbruk: 960.000 stk'

Plastmengde: Ca. 2800 kg

• Plastglass på lugarer

Årlig forbruk: 390.075 stk

Plastmengde: Ca. 5000 kg

• Engangspakker smør

Årlig forbruk: 826.000 stk

Plastmengde: Ca. 826 kg

• Plastposer

Årlig forbruk: 200.000.

Plastmengde: Ca. 4000 kg

• Plastforklær

Årlig forbruk: Ukjent

Plastmengde: Ca. 4300 kg

Fakta - plastproblemet

• Hvert år dumpes 8 millioner plast i havet. Det er 15 tonn i minuttet – døgnet rundt.

• Om utviklingen fortsetter, vil tallet være doblet innen 2030. I 2050 vil det være mer plast enn fisk i verdenshavene.

• Det tar 20 år før en plastpose blir brutt ned. 450 år for en plastflaske, 600 år for et fiskesnøre. Plasten blir slip til mikroplast, som er et raskt økende problem, også langs norskekysten.

• En undersøkelse utført av Norstat på vegne av Norad viser at 72 prosent mener plastsøppel i havet bør være Norges viktigste miljøsak i 2018. 82 prosent mener Norge har et spesielt ansvar for en sunn sjø og et rent hav.

Om Hurtigruten AS

Hurtigruten ble startet i 1893, og har gjennom 125 år bygget seg opp til verdensleder innen ekspedisjonsreiser.

Selskapet driver den legendariske Kystruten Bergen – Kirkenes, med 11 spesialbygde skip og daglige avganger.

Hurtigrutens stadig voksende flåte av ekspedisjonsskip tar med gjester til spektakulære destinasjoner fra Svalbard i nord til Antarktis i sør.

I 2019 lanserer Hurtigruten verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen. I tillegg skal opp til 9 av Hurtigrutens eksisterende skip bygges om til hybriddrift, med LNG-motorer og batteripakker.

 

Budskapet fra Hurtigruten er krystallklart: All unødvendig engangsplast skal bort fra selskapet innen sommeren.

Det betyr at plastsugerør blir byttet med metall. Rørepinner forsvinner helt. Det samme gjør plastglass pakket i plast, plastbestikk, plastposer, plast-tannpirkere, plastforklær, engangspakker med smør – og alt annen engangsplast som selskapets 400.000 gjester og 2500 ansatte omgir seg med hver eneste dag.

– Kan ikke sitte og se på

– Årlig plukker våre gjester og ansatte flere tonn plast og søppel fra strender langs norskekysten og i sårbare områder. Vi ser med egne øyne hvor stort dette problemet er. Derfor kan vi ikke sitte stille og se på det som skjer. Som en stor aktør har vi et ansvar, sier Skjeldam.

Hurtigruten har de siste årene markert seg som et av verdens mest miljøbevisste rederier. Nå seiler de for alvor inn som en av de største aktørene inn i krigen mot plast – som har et dystert bakteppe:


Dronningen skal smykke ut Hurtigrutens nye hybridskip

Dronningens kunststiftelse skal håndplukke alle kunstverk om bord på det nye hybridskipet til Hurtigruten, MS «Roald Amundsen».

 

Svimlende 15 tonn plast ender i havet hvert eneste minutt, døgnet rundt. Hvis utviklingen fortsetter, vil dette tallet dobles på drøye ti år. Det betyr at det innen 2050 vil være mer plast enn fisk i havet.

Kutter både til sjøs og på land

– Plastforurensing er en av de største truslene mot verdenshavene. Vi i Hurtigruten opererer i noen av verdens mest sårbare og utsatte områder. Da har vi et ansvar for å gjøre alt vi kan for å bevare disse områdene for fremtidige generasjoner, sier Skjeldam.

Hurtigruten kutter engangsplasten både fra alle skipene i den legendariske Kystruten Bergen – Kirkenes og fra selskapets stadig flere ekspedisjonsskip som seiler fra pol til pol.

Plast-stoppen gjelder også for de tre hotellene, restaurantene og resten av virksomheten Hurtigruten driver på Svalbard, gjennom datterselskapet Hurtigruten Svalbard.

Stiller leverandør-krav

I tillegg til at engangsplast bannlyses internt i selskapet, tar Hurtigruten nå kontakt med alle sine leverandører og ber dem kutte plastmengden.

– Ingen kan vinne krigen mot plast alene. Vi trenger gode allierte. Derfor stiller vi nå enda strengere krav til våre leverandører. Det trengs om vi skal nå målet vårt: Å bli verdens første plastfrie rederi, sier Skjeldam.