Tjenesten opplyste i en pressemelding mandag kveld at den tar den tidvis svekkede beredskapen på «største alvor» og sier det de siste ukene har vært «jobbet med løsninger som skal sikre god beredskap også når ambulansefly ikke er tilgjengelig».

Følgende tiltak er kartlagt av styret og aktiveres etter behov:

* Innleie av en Beech 250 propellfly fra Babcock, med besetning (også helsepersonell med norsk autorisasjon). Tilgjengelig på dagtid. Kan fly langbane og oppdrag til Svalbard. Det betyr at øvrige ambulansefly kan prioriteres på kortbanenettet.

* To helikoptre fra Forsvaret, med medisinsk innredning og anestesilege og medic om bord. Det første går på vakt i Kirkenes på tirsdag ettermiddag.

* Innleie av ambulansejet (Learjet) fra Babcock.

* I løpet av juni kan to nye ambulansehelikopter settes inn. Dette er helikoptre som kommer inn som følge av ny ambulansehelikopterkontrakt.

* Babcock forbereder å overta driften av en eller to ambulanseflybaser.

I tillegg setter Finnmarkssykehuset inn ekstra bilambulanser ved behov. Samtidig bemanner Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) opp medisinsk koordinering av ambulanseflytjenesten, det vil si på regional AMK-sentral i Tromsø.