Da Thomas Heftye stiftet DNT i 1868, var hans visjon å gjøre Norges natur tilgjengelig på en enkel og rimelig måte. Også i dag er friluftsliv for alle en rettesnor for en organisasjon som nå har 57 lokale foreninger og mer enn 300.000 medlemmer.

– Det oser frisk luft og fri natur av frimerkene vi gir ut for å hedre Den Norske Turistforening. De får fram mangfoldet i foreningens aktiviteter, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten i ei pressemelding.

Kajakkpadling i Vesterålen

De fire frimerkene er designet av Madeleine M. Karlstrøm. De viser kajakkpadling i Vesterålen, vandrere på vei mot Fannaråki, Gråhøgda på Venabygdsfjellet og Svartvassbu i Møre og Romsdal.

– Til hundreårsjubileet i 1968 hadde frimerkeserien bare  motiver av fjell. Jeg er glad for at vi gjennom årets jubileumsfrimerker speiler det mangfoldet som preger DNT i dag, samtidig som vi viser frem det som er kjernetilbudet vårt – nemlig hytte- og rutenettet. Vårt mål er å inspirere og legge til rette for å få hele Norge ut på tur, sier generalsekretær Nils Øveraas i Den Norske Turistforening.

Frimerkene har valør Innland (14 kroner) og Europa (18 kroner), og kan brukes på vanlige brev og postkort. De er i salg fra fredag 15. juni.