Da fristen gikk ut ved midnatt natt til fredag var det klart at samtlige av pilotene i dagens tjeneste, med unntak av to som skal gå av med pensjon, blir med over. Det betyr at 96 av 98 piloter har sagt ja til å jobbe i Babcock som overtar driften av luftambulansetjenesten fra 1. juli neste år.

– Vi får se over sommeren hva som skjer med dem som sitter med andre jobbtilbud. Men når det gjelder piloter, er det skapt nødvendig ro, sier Carlsen.

Haster med teknisk avtale

Forbundslederen har gitt Babcock beskjed om at det haster med å få til en avtale på teknisk side.

– Det kritiske punktet nå er å fjerne usikkerheten rundt de tekniske tjenestene. Jeg forstår at Babcock har fått tildelt tomt på Tromsø lufthavn der de skal bygge en hangar på 3.500 kvadratmeter. De hadde så vidt jeg forstår også møte med teknikerorganisasjon mandag og tirsdag denne uka, sier han.

Skjerpede krav til kvalitet

Babcock skriver i en pressemelding fredag at når de overtar, vil de sette elleve nye fly inn i beredskapen. Ett av dem er et jetfly som kan frakte mer personell og utstyr, og som spesielt vil styrke beredskapen på Svalbard.

I tillegg skal det etableres en beredskapsordning for ekstraordinære hendelser slik at mannskap og teknikere kan mobiliseres raskt ved behov.

– For oss er det aller viktigste at pasientene får den tjenesten de har behov for, og at vi leverer det vi har forpliktet oss til i kontrakten. Vi er sikre på at vi vil levere en tjeneste av høy kvalitet i tråd med de skjerpede kravene helsemyndighetene har stilt, og vi er godt i rute med forberedelsene, sier daglig leder Marius Hansen i Babcock Scandinavian AirAmbulance.

Godt fornøyd

Flygerforbundets leder er godt fornøyd med at de med inngåtte avtale ser ut til å ha kommet i mål.

– Vi har med denne avtalen fjernet mye av bekymringen for at tjenesten skal rakne på grunn av pilotmangel. Vi er glad både på vegne av medlemmene og på vegne av befolkningen i distriktet. De har nemlig levd altfor lenge i usikkerhet.

Avtalen bidrar også til at beredskapen vil være stabil i sommer.

– Hvis vi skulle få 20 oppsigelser i august, så vil også dette med inngåtte avtale kunne håndteres, sier Yngve Carlsen.

Enige i forrige uke

Norsk Flygerforbund og NHO Luftfart, som forhandlet på vegne av Babcock, ble i forrige uke enige om en tariffavtale. I avtalen er alle ambulanseflygere som ønsker det, sikret jobb på samme arbeidssted som de har i dag.

Krisen i luftambulansetjenesten startet i slutten av april. Strid om lønns- og arbeidsvilkårene hos den nye operatøren Babcock, gjorde at 13 piloter sluttet. Det skapte bemanningskrise for Lufttransport, som driver tjenesten i dag, og flere ekstraordinære tiltak måtte settes i verk.