– Hovedårsaken til at vi har tatt denne beslutningen, er at det ikke er økonomisk forsvarlig å drive videre med det materiellet vi har i dag, sa styreleder Ola Olsen til VOL i forbindelse med at selskapet innstilte driften.

Nå, sju måneder senere, er årsregnskapene for Flyviking AS og morselskapet Viking Air as for 2017, levert. Der fremgår det at flyselskapet Flyviking AS i løpet av regnskapsåret hadde inntekter på 31 millioner, men det gikk også store beløper ut.Totalbeløpet for driftskostnader kom på 152 millioner kroner, noe som betyr at årsresultatet til til selskapet endte på minus 122 millioner kroner. Det skriver Nord24.no

Da styret bestemte at selskapet skulle avvikles, like etter nyttår, sto det drøyt 14 millioner kroner på konto, i tillegg til fordringer for samme beløp, skriver Nord24. FlyViking leaset flyene og hadde på det tidspunktet 276.00 kroner i varige driftsmidler.

Nettstedet skriver videre at den langsiktige gjelden til selskapet var på ti millioner kroner, i tillegg til 20 millioner kroner i leverandørgjeld. Eierne gikk inn med en egenkapital på 49 millioner kroner i 2018, og etter hvert ble nye 74 millioner kroner skutt inn. Ved årets slutt sto egenkapitalen på 123.000 kroner, som var tilsvarende tapet. Da FlyViking ble avviklet, var egenkapitalen på 659.000 kroner.

I løpet av sin korte levetid, hadde FlyViking to ledere. Det var Stein Terje Dahl og Heine Richardsen, som tok øver høsten 2017. Førstnevnte fikk ifølge regnskapene utbetalt 1,3 millioner kroner for 11 måneder, mens Richardsen fikk utbetalt 287.000 kroner for sine tre måneder i selskapet. Ifølge Nord24.no, hadde FlyViking totalt 6,2 millioner kroner til lønn og andre kostnader.

Flyviking AS er eid av Viking Air Norway, som har egenkapital på 2,6 millioner etter at tapet i datterselskapet er dekket. Gjelden er på beskjedne 94.000 kroner.