Sandnesrevyen leverte varene

Årets Sandnes revy «Alle skal med, men ingen skal få» , hadde premiere fredag kveld. I likhet med fjorårsrevyen falt forestillingen i god smak hos publikum. En perfekt revy var det ikke, men det var svært mye som stemte.

Bernt Ola Burchardt som rådmann i Hadsel kommune, Ola Morten Teigen. 

0

Nyheter

Alle skal med, men ingen skal få, sparker i mange retninger, men harselerer særlig mye med (kommunens) eldrepolitikk, der kanskje ikke alle får det de skulle ha hatt. Dette kommer til særlig til uttrykk i realityparodien 71 grader nord. 71 +.

Årets utgave har samme rammeverk og format som fjorårets revy. På scenen spilles en standard revyforestilling, avbrutt av flere småepisoder med den nevnte realityserien, som vises på storskjerm inn i mellom. I tillegg får publikum se flere korte, men ofte svært morsomme reklameparodier.

 

Risikosport

Å bruke forhåndsinnspilte videosketsjer i en revy, kan være en risikabelt. Virkemidlene man har da, er gjerne flere og mer kraftfulle enn det man har tilgjengelig live, på scenen. Faren er derfor at videosekvensene overskygger selve revyen. Selv om mange av revyens største latterbrøl kommer fra nettopp videosketsjene, klarer likevel Sandnesrevyen å balansere kombinasjonen på en god og effektiv måte. Det blir ikke for mye, men heller ikke for lite. I tillegg er den tekniske kvaliteten på snuttene såpass gode at det løfter helheten.

Sliter med budsjettet

Uten å røpe for mye, kan det sies såpass at kommuneledelsen delvis får kjørt seg i revyen. I ett av numrene får vi blant annet se ordfører Siv Aasvik, økonomisjef Tommy Løveng og ikke minst rådmann Ola-Morten Teigen, slite intenst med å balansere budsjettet. Det store spørsmålet er hva som skal føres opp som inntekt, og hva som skal føres opp som utgift. Teksten i sketsjen er ikke blant de skarpeste, men seansen blir etter hvert såpass fysisk ellevill at det er vanskelig å holde latteren tilbake. Ellevilt blir det også i «Bryllupet», der stemningen er noe mindre hjertelig enn under bryllupsmiddager flest. Og verre blir det når ulike familiemedlemmer kommer til ordet, den ene mer eksentrisk enn den andre.


 

Andre aktuelle tema som harseleres med, er blant annet asfalt opp til Storheia, og utfordringene gravide kvinner kan møte så lenge dagens regjering sitter i førersetet. I tillegg til bøfjerdinger, og mye mer.

Uforutsigbar

En av revyens store styrker er at flere av sketsjene er uforutsigbare og ofte inneholder en tvist. Når man tror numrene har satt seg og er i ferd med miste piffen, kommer det inn et nytt element som setter fyr på fremdriften og forlenger levetiden.

Men det betyr ikke at alt var fullkomment. Selv om flesteparten av numrene er godt gjennomarbeidet, er et par av dem ganske langdryge og kunne derfor med fordel vært kuttet i. Et eksempel er «Gamle dager», der en gruppe pensjonister diskuterer heftig om hvem som hadde de verste oppvekstvilkårene. Dersom dette nummeret hadde vært to-tre minutter kortere, ville det vært mer spisset og poengtert, og ikke minst atskillig bedre.

Fin stigning

Energien i revyen faller litt midtvegs, men tar seg gradvis opp igjen. Flere av revyens sterkeste nummer kommer i siste halvdel av forestillingen. Blant dem er en svært poengtert monolog der Marit Fleines med god presisjon, gestalter en finnmarking med sterke meninger.  Og ikke minst er innspurten på realitykonkurransen ubetalelig og nesten verdt inngangsbilletten alene. Her spiller også en profilert vesterålskjendis en sentral rolle, som seg selv.

Fortjener mer

Konklusjonen er at Sandnesrevyen leverer varene, igjen. Revyen er ikke perfekt og alle numrene er ikke like gode. Likevel har ikke revyen utpregede svakheter som skjemmer. Til det er rammeverket for solid. «Alle skal med, men ingen skal få», kombinerer brodd med betydelig galskap, og som i tillegg er godt gjennomført både på tekst- og skuespillersiden. Ensemblet er uredde og tør å by på seg selv.

Foreløpig er det bare planlagt en forestilling til av årets revy, på lørdag. Det er synd. Både de på scenen og ikke minst folk i Hadsel, hadde fortjent enda en mulighet til å se forestillingen.