Hurtigruten satser på miljøvennlige og elektriske katamaraner

Sammen med gründerselskapet Brim Explorer introduserer Hurtigruten stillegående, elektriske og utslippsfrie katamaraner.

GRØNN SATSING: Her er de første bildene av den elektriske katamaranen MS Bard, som fra 2020 skal seile fra Longyearbyen som en del av Hurtigruten Svalbard. De revolusjonerende katamaranene bygges av gründerselskapet Brim Explorer.  Foto: Hurtigruten

Nyheter

– Arktis på er den perfekt match med Hurtigrutens ambisjoner for et grønnere og mer bærekraftig reiseliv, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

Katamaranene, som er under bygging i Norge, får store batteripakker, grønn teknologi og er spesialbygget for å utforske polare farvann. De fleksible skipene kan lades nærmest i hvilken som helst havn, og kan operere på batterier i 10 timer i 10 knop.

Avtalen med Hurtigruten har en varighet på minst fem år, og gjør at Brim skal spesialbygge en katamaran som skal drives som en del av Hurtigruten Svalbard med norsk mannskap og norsk flagg.

Katamaranen får navnet MS Bard, skal settes i drift fra våren 2020 og skal seile seile spektakulære dagsturer til steder som Barentsburg, Pyramiden og unike naturperler med Longyearbyen som base.

– Et grønt fotavtrykk er fremtiden for reiselivet både i Arktis og resten av verden. Med dedikerte samarbeidspartnere som Hurtigruten bygger vi skip ulikt noe annet verden har sett, sier Brim Explorer-grunnlegger Agnes Árnadóttir.

Brim Explorers sitt første skip, MS Brim, lanseres i august 2019. Gjennom den nye avtalen får gjestene som reiser med Hurtigruten langs norskekysten mulighet til å gjøre reiseopplevelsen enda mer unik:

– Vi i Hurtigruten krever at våre samarbeidspartnere følger de samme, strenge standardene for bærekraft som vi gjør. Akkurat som Hurtigruten, jobber Brim med å utfordre bransjen til å gå i en grønnere retning. Sammen kan vi skape opplevelser som er unike og bærekraftige, både for våre gjester og for områdene vi besøker, sier Skjeldam.