Stokmarknes lufthavn, Skagen har ingen offentlige FOT-ruter, men flyrutene drives fullt og helt av Widerøe på kommersiell basis. Koronasituasjonen har derfor gjort det krevende for reisende til og fra Vesterålen, når Widerøe nå har redusert avgangene mellom Vesterålen og fylkeshovedstaden.
– Det er jo hele poenget med FOT-rutene, nettopp at staten sikrer et godt flytilbud for befolkningen og næringslivet i regionen, sier Richard Dagsvik (FrP).
Viktig helsetransport
Også Senterpartiets Svein Nilsen påpeker viktigheten av at staten nå går inn og sikrer det særdeles viktige kollektivtilbudet til Vesterålen.
– Det handler både om pris og om frekvens. Vi har pasientreiser som er helt avhengig av dette tilbudet. Det er både en personlig og helsemessig belastning at det nå bare går to flyavganger i døgnet, påpeker Nilsen.
Statlig virkemiddel
At FOT-rutesystemet er en viktig faktor for å sikre flytilbudet i en region, ble svært tydelig da all rutetrafikk mellom Bodø og Evenes ble foreslått nedlagt. Her kom staten på banen, og så viktigheten av å opprettholde et normalt trafikkgrunnlag for regionen.
– Nå ser vi samme problemstillingen i Vesterålen. Det er i slike situasjoner at staten må komme på banen, og sikre tilbudet til regionen, påpeker Per Christian Brennvik Jacobsen (Ap).
Region i utvikling
Komitéleder Joakim Sennesvik (H), sier at fylkestinget nå skal behandle saken om «Fremtidig transportløsning for Lofoten, Ofoten og Vesterålen». Han påpeker at kortbanenettet er en sentral del av kommunikasjonen i et fylke som Nordland, og en samlet samferdselskomité har derfor laget et tillegg i forslaget til vedtak, der de snarest krever FOT-ruter til Stokmarknes lufthavn, Skagen.
– Det hjelper lite å ha en flyplass tilgjengelig i et område, hvis det ikke går fly dit. I dette tilfellet håper vi sentrale myndigheter ser at FOT-rutesystemet er nøkkelen for å opprettholde farten i næringslivet og utviklingen av regionen, avslutter Joakim Sennesvik.