Senterpartiet: – Ingen grunn til at kystfolket skal ta regningen

Høye fergepriser har vært et tema for debatt i sommer. Senterpartiet skjønner godt at folk reagerer, og mener regjeringen har skylden.

Stortingsrepresentant Siv Mossleth (Sp) 

Nyheter

Det melder partiet i en pressemelding.

– I Oslo betaler du 200 kroner i forskudd for autopass, men skal du ha det til ferga så koster det flere tusen. Det er uakseptabelt, sier Siv Mossleth, stortingsrepresentant for Senterpartiet.

Pris avhenger av kjøretøy

Hvor mye du må betale på forskudd for autopass på ferge, bestemmes ut fra hvilket kjøretøy du har. Vanlig takst for en personbil i Nordland er på 3.600 kroner. For biler over åtte meter må man betale 14.300 korner.

På grunn av situasjonen med koronapandemien, ble prisen for en personbil redusert til 1.500 kroner. Dette gjaldt imidlertid bare frem til 1. juli.

Ifølge pressemeldingen mener Senterpartiet at prisen for autopass for ferger, må være den samme som autopass for bom, 200 kroner.

– Det er dyrt å ta ferge i Norge. Det burde være unødvendig å betale inn mange tusen kroner for å få rabatt på fergeturen. For å få rabatt på bompenger, betales bare 200 kroner i depositum for å få autopassbrikken. Det bør ikke være dyrere å få rabatt for ferge, fastslår Mossleth.

– Uakseptabel høy pris

Hun viser til et eksempel på en Riksveiferge i Nordland. På strekningen Bodø-Værøy koster det nesten 2000 kroner tur/retur.

– Dette er en uakseptabel høy pris. I Oslo koster det 750 kroner for et månedskort som du kan reise så mye du vil med. I Nord-Norge kan det koste tusenvis av kroner bare for å reise ut av kommunen, fortsetter Mossleth.

Senterpartiet reagerer også på skeivfordelingen av samferdselspenger, som gjør at befolkningen langs kysten kommer for dårlig ut. Av 933 milliarder statlige kroner som ligger inne i Nasjonal transportplan, er bare 31 milliarder kroner planlagt brukt til Kystforvaltning. Det samtidig som det brukes 536 milliarder kroner på vei og 318 milliarder kroner på jernbane.

– Dette viser at befolkningen langs kysten blir nedprioritert når pengene fordeles. De pengene som brukes på vei og jernbane ser vi lite til i Nord-Norge. Men kysten, som vi er helt avhengig av, blir ikke prioritert, sier Mossleth i pressemeldingen.