– Her gjaldt bortvisningen i en vesentlig lengre periode enn loven åpner for, og dermed kan jeg ikke se at det finnes lovgrunnlag for beslutningen, sier Storvik til VOL.

Han viser til at etter opplæringsloven kan elever ved 1.- 7. trinn bare bortvises for enkelttimer eller resten av skoledagen.

VOL har flere ganger hatt kontakt med Erik Strand, oppvekstsjef i Sortland, per e-post. Strand har gjort det klart at alle svar han gir er generelle, siden han har taushetsplikt og ikke kan gå inn i enkeltsaker.

Først skrev han at sortlandsskolen ikke skal benytte bortvisning, men kan i noen tilfeller kan gjøre en beslutning om «alternativ opplæringsarena». Han avviste at skolen hadde gjort en ulovlig beslutning.

Etter å ha lest uttalelsene til Storvik erkjente han imidlertid at kommunen kan ha gjort feil.

– Det er en forferdelig belastning

Ifølge opplæringsloven kan elever ved 1.-7. trinn kun utvises for enkelttimer eller resten av dagen Foto: Illustrasjonsfoto/Herman Henriksen

– H*n fikk sammenbrudd. NN ble kvalm, hyperventilerte, ville spy og fikk ikke sove. Det er en forferdelig belastning, for to uker er veldig lenge for et barn. Det er nesten en halv sommerferie, sier moren til barnet.

Foreldrene vil være anonyme av hensyn til barnet. For å beskytte barnets anonymitet skriver vi heller ikke hvilken skole det er snakk om, elevens alder eller kjønn. Vi omtaler barnet som eleven, barnet h*n eller NN.

Ifølge moren opplevde barnet det som veldig dramatisk å ikke få møte på skolen.

– I løpet av de åtte dagene spurte NN flere ganger hvorfor h*n ikke kunne få dra på skolen. Det er greit nok at det har vært turbulent, men ingen barn vil være hjemme i åtte dager. De vil jo være sammen med de andre barna på skolen, sier hun.

Moren er klar på at det ikke er slik at hennes barn aldri gjør noe galt.

– Men NN får ofte skylden for både det h*n har gjort og det h*n ikke har gjort, sier hun.

Ifølge opplæringsloven kan elever ved 1.- 7. trinn kun utvises for enkelttimer eller resten av dagen. Hvis en elev utvises i mer enn en enkelttime, må skolen ifølge forvaltningsloven gjøre et enkeltvedtak.

VOL har vært i kontakt med Nadia von Ahnen, rådgiver hos Statsforvalteren i Nordland. Ahnen viser til opplæringsloven og skriver følgende i en e-post til VOL:

«Bestemmelsen åpner ikke opp for at elever på 1.-7. årstrinn kan vises bort fra undervisningen i mer enn «for enkelttimar eller resten av dagen»».

Etter at eleven ble nektet å møte på skolen har foreldrene flere ganger spurt skolen hvilken lovhjemmel vedtaket bygger på.

– Vi har ikke fått et eneste papir på dette, og kan dermed heller ikke klage til Statsforvalteren i Nordland, sa moren uken etter at skolen hadde besluttet at barnet skulle være hjemme.

Kommunen: – Skal ikke benytte bortvisning

Rådhuset i Sortland. Foto: Rune Ellingsen, arkiv.

VOL har flere ganger vært i kontakt med Erik Strand, oppvekstsjef i Sortland kommune. På grunn av taushetsplikten vil Strand ikke kommentere denne enkeltsaken.

6. februar skrev han følgende om bortvisning:

«Sortlandsskolen skal ikke benytte bortvisning av elever i barneskolen. I noen tilfeller kan en skole ha behov for å bruke tid for å finne ut hvordan en best kan ivareta enkeltelever eller grupper og klasser, i situasjoner der spesielt vold utøves».

I en oppfølgende e-post 15. februar, spurte VOL om det er mulig at kommunen har gjort feil og handlet for raskt. Strand avviste dette:

«I enkelte saker kan foresatte ut fra sin vurdering definere tiltak som utvisning selv om det formelt ikke er det. Så i forhold til ditt spørsmål har ikke skolen gjort feil i denne saken. Når det ikke foreligger en utvisning, vil det ikke være grunnlag for å utforme et enkeltvedtak etter Forvaltningslovens intensjon».

Vedtak i etterkant

Foto: Herman Henriksen

I vedtaket, som er signert av skolens rektor, står det at eleven over lengre tid hatt en problematisk oppførsel.

Videre står det at i januar ble situasjonen så alvorlig at skolen mente det var nødvendig å søke hjelp hos Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT).

«Arbeidet ble satt i gang raskt, og i påvente av faglige vurderinger og anbefalinger fra PP-tjenesten ble det vurdert at hjemmeundervisning ville være et riktig tiltak for en kort periode», skriver rektor.

Rektor skriver også at i perioden hvor eleven ikke fikk møte på skolen ble det gitt et individuelt tilrettelagt tilbud.

Det står også at eleven har en oppførsel som gjør at h*n inntil videre ikke kan delta i klassens undervisning. For tiden får eleven eneundervisning på skolen, men målet med tilretteleggingen er ifølge vedtaket å gjøre eleven i stand til å delta i undervisningen sammen med klassen på heltid.

Jurist mener det er flere lovbrudd

Marius Storvik er førsteamanuensis i juss ved UiT Foto: Trude Haugseth Moe, UiT

Han viser til at etter opplæringsloven kan elever på 1. til 7. trinn kun bortvises for enkelttimer eller resten av skoledagen, og mener i motsetning til oppvekstsjef Erik Strand at når en elev nektes å møte på skolen er det snakk om bortvisning.

– Her gjaldt bortvisningen i en vesentlig lengre periode enn loven åpner for, og dermed kan jeg ikke se at det finnes lovgrunnlag for beslutningen. Opplæringsloven og FNs menneskerettighetskonvensjon gir eleven rett til undervisning og sosialt samvær med medelever. Fordi retten er lovbestemt kreves det lovgrunnlag for å begrense retten til opplæring, sier han.

I denne saken har rektor ved skolen vist til opplæringslovens § 5-1, om rett til spesialundervisning, og opplæringslovens § 5-3,1 hvor det står at vedtak om spesialundervisning må bygge på en sakkyndig vurdering.

Rektor viser også til en sakkyndig vurdering som er gjort i etterkant av at perioden hvor eleven måtte være hjemme, hvor det blir vurdert slik at eleven ikke har tilstrekkelig utbytte av å være i klassen.

– Endrer ikke realiteten

Storvik mener ikke dette er tilstrekkelig.

– Her har man en PPT-uttalelse, men beslutningen ble gjort før PPT-uttalelsen. Dermed virker det ikke som vedtaket bygger på en sakkyndig vurdering, sier han.

– Ville det vært lovlig å pålegge eleven hjemmeskole hvis det var gjort en sakkyndig vurdering i forkant, og den sakkyndige konkluderte med at det er best for eleven?

– Det ville det ikke vært. Retten til skole er også en rett til at det offentlige skal påta seg ansvaret. Det offentlige kan ikke overføre den plikten til de foresatte. Man kunne sett for seg en situasjon hvor de foresatte ønsket seg hjemmeskole og det ble vurdert som forsvarlig. Det ville vært uproblematisk, men så lenge de foresatte ikke ønsker det, må det utelukkes. Man kunne også sett for seg at skole laget hjemmeundervisning for alle med utgangspunkt i smittevernloven, men det er ikke tilfellet her, sier Storvik.

Storvik mener også at det ikke har noe å si hva kommunen kaller beslutningen de har gjort.

– Det endrer ikke realiteten. Kommunen har begrenset eleven sin rett til opplæring, og grunnloven stiller krav om at myndighetens inngrep overfor den enkelt har grunnlag i lov, sier han.

Dermed mener han at enkeltvedtaket om hjemmeundervisning, som kommunen fattet 16. februar, er ugyldig.

– De fatter et ulovlig proformavedtak i etterkant. Kommunen burde legge seg langflat og beklage, og skrive et brev til fylkesmannen om at de har gjort en ulovlig beslutning og at de beklager det, sier han.

Erik Strand: – Kan ha skjedd feil

Erik Strand, kommunalsjef for oppvekst i Sortland. Foto: Arkivfoto/Marius Birkeland

I en e-post 19. februar skriver han følgende:

«Det er tilfeller i Sortlandsskolen at vi som skoler og skoleeier har gjort feil. Det skal jeg være det første til å innrømme. Det er saker der vi ser i etterkant at vi burde valgt andre løsninger. Samtidig er det viktig å ta med seg at vår intensjon er alltid skal være det beste for barnet. Og i spesielt de komplekse og vanskelige sakene er vi helt avhengig av et godt og gjensidig samarbeid med de foresatte».

Strand gir Storvik rett i at spesialundervisning ikke skal iverksettes før det er anbefalt i en sakkyndig vurdering. Han gjør det også klart at når et enkeltvedtak blir gjort etter at spesialundervisningen fant sted er vedtaket ugyldig.

Likevel mener Strand at i noen tilfeller kan det være nødvendig å sette i gang tiltak før den sakkyndige vurderingen er ferdig, men viser ikke til noen lovhjemmel som kan brukes i slike tilfeller.

«I slike tilfeller vil kontakt med PP-tjenesten, eventuelt andre faginstanser, være opprettet noe tid før den faktiske sakkyndige utredningen er utstedt», skriver han videre i e-posten.

Anbefaler ikke slik håndtering

Strand gjør det også klart at når en elev blir nektet å dra på skolen, er det ikke etter anbefaling fra kommunen.

Han har forståelse at det kan ses på som bortvisning eller utvisning når en elev får fravær på skolens initiativ. Oppvekstsjefen erkjenner også at opplæringsloven er klar på at dette kun kan skje for enkelttimer eller resten av skoledagen på 1.- 7 trinn:

«Sortland kommune anbefaler ikke slik håndtering, og skolene arbeider systematisk for å sette inn tiltak på et tidlig tidspunkt før utfordringer blir så store at det kreves strakstiltak. En slik håndtering av elevsaker er derfor ikke reglen, men kan skje i svært spesielle tilfeller», skriver han.

Han viser heller ikke til noen lovhjemler som er aktuelle i disse spesielle tilfellene.

Rektor ved skolen har også blitt tilsendt uttalelsene til Marius Storvik, men viser til Erik Strand og ønsker ikke selv å kommentere.

Har du lignende historier eller tips til saken?Ta kontakt med Øyvind Aukrust på e-post oyvind.aukrust@vol.no eller med Ann-Julie Nordgaard Nesmoen på annjulie@vol.no.