I Andøy er det to bilverksteder som tilbyr EU-kontroll, Toyota Andøy og Nye Vøling Auto. Begge fikk fredag beskjed fra Statens vegvesen om at de ikke fikk lov til å gjennomføre EU-kontroller fordi deler av utstyret som brukes ikke er kalibrert av et godkjent kalibreringsorgan.

Ikke godkjenning på utstyret

– Utstyr som blant annet brukes til måling av avgasser, støy, bremseprøver og lysjustering hadde godkjenning fram til 30. juni i år. 14 dager før den datoen fikk vi en epost om at Bilutstyr Nor, som vi har avtale med om kalibrering, ikke hadde godkjenningen i orden og at vi ikke kunne utføre EU-kontroller etter 30. juni hvis ikke utstyret fikk ny godkjenning, sier Randi Vollan ved Nye Vøling Auto.

Ifølge henne skulle Bilutstyr Nor ha kalibrert utstyret i god tid før 30. juni.

– Vi har fått opplyst at de har fått underkjent ISO-sertifiseringen i henhold til nye krav til bedriftene som kalibrerer utstyret, sier Magne Hals hos Toyota Andøy.

– Hadde hørt rykter

– Burde dere blitt oppmerksom på dette problemet tidligere, eller kom det overraskende på dere?

– Det burde ikke det, men når vi har leid inn et firma som skal gjøre godkjenningen en gang i året, så stoler vi jo på at de gjør det, sier Hals.

– Vi hadde hørt rykter, men det kom som ei bombe på oss. Fredag ettermiddag fikk vi en ny mail fra Statens vegvesen om at vi måtte slutte med EU-kontroller og nå har vi ikke tilgang til å legge inn verken nye kontroller eller etterkontroller, sier Vollan når vi er innom verkstedet tirsdag.

Ble ikke informert

En ferierende daglig leder Steinar Vollan sier til Andøyposten at de først fikk vite om situasjonen til Bilutstyr i Nor like før fristen gikk ut 30. juni.

– Hadde vi fått vite dette tidligere, så hadde vi hatt større muligheter til å få andre til å gjennomføre kalibreringen, sier han.

Nye Vøling Auto forsøkte å søke om dispensasjon fra Statens vegvesen inntil de kunne få noen til å kalibrere og godkjenne utstyret.

– Den søknaden fikk vi blant annet avslag på, sier Steinar Vollan.

– Så dere ble ikke informert om situasjonen fra Bilutstyr i Nord før rett før fristen?

– Nei, det ble vi ikke, sier han.

Mange kunder rammet

De to firmaene er de eneste i Andøy som tilbyr EU-kontroller, så det er et stort antall kunder som ble berørt når begge får beskjed om at de ikke kan utføre EU-kontroller.

– Vi gjennomfører mellom 600 og 700 EU-kontroller i året, så det er veldig fortvilende og synd for kundene våre, sier Hals.

– Vi har opptil ti EU-kontroller i uka. I tillegg kommer alle etterkontrollene, så det er et betydelig antall kunder som er rammet, sier Vollan.

Hun forteller at de har hatt et rush av kunder på telefonen de seneste dagene.

– Vi prøver så godt vi kan å informere de som har bestilt timer til EU-kontroll og etterkontroller, sier hun.

– Ikke før august-september

Ved begge de to verkstedene tror de det kan ta tid før de kan få gjennomført den nødvendige kalibreringen av EU-kontrollutstyret.

– Vi har vært i dialog med Bilutstyr Nor og de gjør nå alt de kan for å leie inn andre firma til å utføre kalibreringene. Det vi har fått beskjed om nå er at det kan bli midten av august før vi får det gjort, sier Hals.

– Det kan godt bli august og september før dette er i orden. Vi jobber nå for å få tak i andre firma til å gjennomføre kalibreringen, men det er ikke enkelt nå når det er ferietid. De firmaene som kan utføre dette har i tillegg så mange som står i kø for å få gjort denne jobben at de ikke rekker over alle, sier Vollan.

Vegvesenet snudde

Etter at Andøyposten og VOL begynte å undersøke saken tirsdag formiddag har ting skjedd. Onsdag formiddag får en vi telefon fra Magne Hals ved Toyota Andøy.

– Vi har nå fått beskjed fra Statens vegvesen om at vi får lov til å utføre EU-kontroller ut juli, sier han.

– Vi har fått samme beskjed i dag, sier Randi Vollan hos Nye Vøling Auto.

Vi forsøkte onsdag å få en kommentar fra daglig leder Steinar Vollan om hva han synes om at Statens vegvesen nå snur etter at media begynte å grave i saken, og sett i lys av at de fikk blankt avslag på søknaden om dispensasjon. Han svarte ikke før avisen gikk i trykken.

– Det er jo ikke sånn det skal være for de vet jo hvilken situasjon de setter verkstedene i, sier Randi Vollan.