Fredag var fristen for å sende i skriftlige høringsuttalelser til Utenriks- og forsvarskomiteens behandling av Langtidsplanen for forsvarssektoren. Andøy kommune har levert en uttalelse på seks sider og konkluderer slik:

- Delt løsning vil være det som tjener Forsvaret og sivilsamfunnet best. Det vil være minst risiko forbundet med et slikt valg fordi vi vet verdien av det vi har, mens regjeringen så langt ikke har gitt et troverdig kunnskapsgrunnlag for anslåtte besparinger ved samling av kapasitet. En delt løsning vil medføre at Andøya Test Center kan videreføres og videreutvikles som en viktig ressurs for det norske forsvaret, mange av våre allierte og som en viktig næringsklynge i Nord-Norge.

LES HELE HØRINGSUTTALELSEN HER!

Ikke vurdert videreføring av P3

I innledningen peker Andøy kommune på at forslaget om å flytte MPA-kapasiteten til Evenes, vil gi en kortsiktig effekt for luftforsvaret og for samfunnet som er klart negativ.

– De positive effektene som skal oppveie de negative kommer langt fram i tid, de bygger usikre regnestykker og tvilsomme forutsetninger, skriver kommunen. Det pekes også på at regjeringen ikke har vurdert alternativet med en delt løsning, basert på videreføring av dagens P3-Orion på Andøya som med oppgraderingene som er gjennomført kan være operative til 2035. I alternativet med delt løsning forutsetter regjeringen kjøp av nye fly, som etter regjeringens syn utløser økte kostnader på Andøya, som igjen gjør at de hevder det er ulønnsomt å opprettholde Andøya flystasjon.

– Beregninger utført av Samfunnsøkonomisk Analyse på oppdrag fra Andøy kommune viser at det med 1 milliard i investeringer på Evenes knyttet til infrastruktur for P3-Orion, er ulønnsomt i hele 40-årsperioden å legge ned Andøya flystasjon og flytte flyene til Evenes. I Regjeringens langtidsplan anslås det langt større investeringer enn 1 milliard, påpeker kommunen. De konkluderer med at med flyene vi har i dag vil en delt løsning utvilsomt være best, også økonomisk.

Vet ikke kostnadene

Kommunen skriver at regjeringen bygger på en forutsetning om at Stortinget, på et udefinert tidspunkt fram i tid, vil gi sin tilslutning til å investere i nye maritime overvåkingsfly.

– Vi vet ingen ting om hva de vil koste i innkjøp. Vi vet ikke sikkert hva driftskostnadene vil beløpe seg til, og vi vet ikke hva slags fly det er snakk om. Likevel ligger alle disse forutsetningene til grunn for at Stortinget nå er invitert til å vedta nedleggelse av en av de viktigste basene for det norske luftforsvaret, skriver kommunen. De mener regjeringen har unnlatt å kvalitetssikre et faktagrunnlag som det er betydelig usikkerhet om.

– Vi har derfor selv måtte få fram fakta som bør være avgjørende i denne saken. Kombinasjonen av høye kostnader knyttet til nedlegging, og små gevinster ved samlokalisering, gjør at Andøy kommune mener det i sum ikke er fornuftig å fjerne MPA-kapasiteten fra Andøya. Isteden vil en delt løsning mellom Andøya og Evenes være det mest fornuftige, skriver kommunen i høringsuttalelsen.

Fordelene ved delt løsning

Andøy kommune mener en delt løsning har en rekke fordeler som ellers ikke er mulig å realisere. De er i høringsuttalelsen listet opp i fem punkter:

1: Risiko

– Delt løsning reduserer sannsynligheten for kostnadsoverskridelser, sikrer best gjenbruk av eksisterende infrastruktur og reduserer risikoen for tap av kritisk kompetanse.

2: Økonomi

– Delt løsning reduserer behovet for investeringer i infrastruktur.

3: Sikkerhetspolitikk

– Delt løsning skaper flere alternativer for luftforsvaret, som kan være viktig i en konfliktsituasjon.

4: Næringspolitikk

– Delt løsning sikrer videreføring og videreutvikling av Andøya Test Center.

5: De samfunnsmessige konsekvensene

– Nedleggelse av Andøya flystasjon vil få dramatiske konsekvenser for Andøy-samfunnet, for vesterålsregionen og for virksomheten til Andøya Test Center. ATC er et høyteknologisk skytefelt for øving og testing av avanserte våpensystemer, og utgjør en viktig del av den sivilmilitære klyngen i Nord-Norge.

– Trenger ikke ny hangar

I langtidsplanen har regjeringen lagt til grunn en årlig besparelse i drift på 200 millioner kroner ved valg av Evenes som enebase. Andøy kommune påpeker at det ikke er informert om hvordan dette regnestykket er bygget opp, eller hvor sikre forutsetningene til det er.

– Det vi vet om regnemetoden er at økte driftskostnader på Andøya er knyttet til innfasing av nye MPA-fly. Vi vet ingen ting om hvordan de faktiske driftskostnadene til disse flyene blir, enten de lokaliseres på Andøya eller på Evenes. Dette er med andre ord en ren skjønnsmessig og sjablongmessig beregning. Likevel blir den gitt stor betydning i regjeringens vurdering av om det er lønnsomt å fortsette på Andøya eller ikke, skriver kommunen. De peker også på at det i langtidsplanene er lagt inn investeringer til ny hangar, hvis nye overvåkingsfly skal lokaliseres til Andøya.

– Hvis det er snakk om å kjøpe seks P8-Posedion, er det ikke behov for investering i ny hangar på Andøya, påpeker kommunen.

Behov for luftvern?

I langtidsplanen er kostnader til luftvern et av de bærende argumentene for å legge ned Andøya flystasjon. Andøy kommune peker på at Andøy lufthavn har vært uten luftvern de siste 22 årene, uten at prioritere investering i luftvern i de langtidsplanene som har blitt vedtatt i denne 22-årsperioden.

– Andøy kommune stiller seg derfor spørrende til regjeringens argumentasjon om behov for å investere i luftvern hvis basen på Andøya skal bestå. Videre er det i langtidsplanen ikke sagt noe om hva slags luftvern det i så fall skal investeres i, når det skal investeres i det og eksakt hva det skal koste. Igjen er dette et eksempel på tvilsomme forutsetninger og beregninger lagt inn fra regjeringens side i disfavør av Andøya og delt løsning, skriver Andøy kommune.

Andre momenter i uttalelsen

Andøy kommunes høringsuttalelse er for omfattende til at vi kan sitere alt. Her har vi samlet noen av punktene Andøy kommune tar opp i høringsuttalelsen som er sendt utenriks- og forsvarskomiteen:

– Riving av sheltere for å få plass til MPA-hangarer på Evenes er ikke tatt med i regjeringens beregninger.

– Saneringskostnader ved en nedleggelse av Andøy flystasjon er ikke tatt med i regjeringens beregninger.

– Regjeringen tar ikke hensyn til tap av kritisk kompetanse og utgifter til opplæring av nye ansatte ved en flytting til Evenes.

– Det er urealistisk av regjeringen å forutsette at alle som mister jobben ved en flytting, enten flytter med til Evenes eller finner ny jobb i Andøy.

– De ansatte ved Andøya flystasjon er ikke spurt om deres villighet til å flytte med til Evenes ved en eventuell nedleggelse.

– Er tilgjengelig areal på Evenes tilstrekkelig til å huse maritime overvåkingsfly og kampfly, samt være vertskap for maritime overvåkingsfly og andre typer fly fra USA og andre NATO-land.

– En delt løsning vil sikre at de betydelige investeringene som er gjort på Andøya flystasjon, vil sikre at disse verdiene ikke blir borte.

– Effektivisering av driften ved Andøya flystasjon er ikke en faktor regjeringen har tatt med i langtidsplanen.

– En svekking eller en nedleggelse av ATC vil øke Forsvarets kostnader ved øving og testing av våpensystemer. NATO vil også miste et av sine viktigste skytefelt utenfor USA, som benyttes av en rekke NATO-land årlig.

Høring

Ordfører Jonni Helge Solsvik har tidligere uttalt til Andøyposten at de også har meldt seg på den muntlige høringen om Langtidsplanen for forsvarssektoren. Denne avholdes i Stortinget onsdag 24. august.