Det var 29. mars i år klokken 10.33 at «Trollford» seilte inn i kaia i Risøyhamn med en fart av 4,5 knop. Båten fikk synlige skader i baugen.

Kaia fikk tilsynelatende små skader, men senere undersøkelser viste at kaia hadde fått skader på bærende elementer.

– Vi har hatt en grundig gjennomgang av alt som skjedde. Det er noe vi gjør for å lære og for å unngå at noe lignende skjer igjen. Hovedårsaken til hendelsen er menneskelig svikt. Mennesker kan gjøre feil, og det var dessverre det som skjedde i dette tilfellet, sier Ege.

Ingen personskader

Han sier at Hurtigruten AS i tillegg går gjennom alle systemer og rutiner for å se om det er noe man kan lære av.

–Dette arbeidet pågår fortsatt. Er det noe som kan og bør endres av rutiner og systemer, vil det bli gjort. Sikkerheten til passasjerer og mannskap er det aller viktigste, sier han.

Ingen av de 350 passasjerene om bord, mannskapet på 74 eller personer på kaia kom til skade.

Reparert i Harstad

Båten ble etter hvert tømt for passasjerer og «Trollfjord» gikk senere for egen maskin til Harstad der den ble reparert. 10. april seilte båten rett til Bergen og gjenopptok ruten 12. april.

– Begynner å få tidspress

Hans Benjaminsen i Th. Benjaminsen sier at det ennå jobbes med å finne ut av kaiskaden.

– Det er mye intern skade i betongen som har tatt tid å kartlegge, sa han til VOL tidligere i sommer.

– Det er ennå ikke klarlagt hvor stor skaden på kaia er. Håpet er at det er kartlagt i løpet de første ukene av september. Vi begynner å få litt tidspress. Vi må ha dette utbedret før nyttår. Det er nå en stor del av kaia vi ikke kan bruke, og det gjør arbeidet tungvint. Slik forholdene er nå, blir det vanskelig å gå inn i en ny vinter, som er perioden med størst aktivitet, sier Benjaminsen til VOL.