Om kvelden 3. november 2014 slet ei lekter seg fra fortøyningen ved Nato-kaia på Andenes. Lekteren kilte seg fast i kaia og påførte den skade.

3.500 tonn

– Lekteren har en egenvekt på omlag 1.000 tonn, og var i tillegg lastet med 2.500 tonn steinmasser som skal brukes til utbedringene av Skarvbarrmoloen. Så det var et enormt skadepotensiale da lekteren slet seg. Lekteren hadde kurs innover i havna. Hadde den fortsatt inn der, ville det blitt enorme skader på kaiene og båtene som lå i havna. Det ville blitt katastrofalt, sa Odd Bernt Mevold til Andøyposten dagen etter at skaden skjedde.

Kaia fikk knekk

I stedet ble det altså Nato-kaia som tok støyten.

– Til gjengjeld er kaia påført store skader, dessverre. Å få utbedret dette vil bli en ganske omfattende sak. Det sør-vestlige hjørnet av kaia har fått en knekk under belastningen. Så her må det tas en takst og utbedring må iverksettes, sa Mevold.

– Skylder på hverandre

Det er Forsvaret som eier kaia og den ble etter hvert utbedret. Men staten har ikke fått erstatning for skaden. Derfor kan saken nå havne i retten.

– Noen må ta regningen for skaden. Forsvaret er eier av kaia og har ingen ting med foranledningen å gjøre. Alle de vi har saksøkt skylder på hverandre. Derfor ber vi retten plassere ansvaret, sier Didrik A. S. Falck-Pedersen, som er statens prosessfullmektig i saken.

Han sier at det endelige erstatningsbeløpet ikke er helt avklart ennå, men at det handler om cirka fem millioner kroner.

Fem saksøkte

Staten har saksøkt Alf Brekken og Sønner AS, Havtrygd Gjensidig forsikring, If skadeforsikring, Miljøstein Shipping AS og rederiet Polar Tugs AS.

Alf Brekken og Sønner AS hadde hovedentreprisen for utbedringen av Skarbarrmoloen. Miljøstein Shipping AS eier lekteren, som var leid ut til Polar Tugs AS.

VOL har forsøkt å få kommentar fra If forsikring, uten å ha lykkes med det.

Saken er berammet for Vesterålen tingrett 25. januar 2018. Det gjør at partene har god tid til å komme fram til et eventuelt forlik.